Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Coop stäms för sin ekologiska kampanj

"Ekoeffekten" är en del av Coops satsning och marknadsföring av ekologiska produkter. Kampanjen får nu kritik för att vara oetisk och vilseledande.

Matjätten Coop anklagas för att vara vilseledande i sin marknadsföring.

Nu stäms de för sin kampanj "Ekoeffekten".

– Vi skulle inte göra det här om vi inte trodde att vi vann, säger Anders Normann från branschföreningen Svenskt Växtskydd.

Det är Svenskt Växtskydd, de svenska växtskyddsföretagens branschförening, som lämnade in en stämning mot Coop under fredagen.

"Ekoeffekten" är en del av Coops satsning och marknadsföring av ekologiska produkter. Svenskt Växtskydd anser att kampanjen är oetisk och vilseledande. Konceptet innehåller bland annat en rad reklamfilmer med fokus på fördelarna med ekologisk kost och odling.

"Motsatta sidan" stämmer

Anders Normann är verksamhetsledare inom svenskt växtskydd vars medlemmar tillverkar kemiska växtskyddsmedel.

Han menar att de kemiska växtskyddsmedlen är hårt reglerade och säkra men att de kemiska medlen svartmålas i Coops reklam.

– Vi menar att reklamen för Coops ekoprodukter med skrämseltaktik svartmålar all annan typ av jordbruk eller livsmedelsproduktion, säger Anders Normann.

 

LÄS MER: Coop-butik förbjuds hantera kött efter fusk

 

Han medger att det är klart att deras medlemmar blir betjänta av stämningen, men att det egentligen handlar om hela det svenska jordbruket.

– Det är mycket större det här är bara våra företag, säger Anders Normann.

Coop ska se över

Kristofer Myrevik som är kommunikationschef på Coop är medveten om stämningsansökan som inkom under fredagen.

– Jag kan inte ge en kommentar till det. Vi måsta få ta del av stämningsansökan först, säger.

I stämningsansökans står det att saken rör "vilseledande och otillbörlig marknadsföring".

– Det är självklart att vi inte delar den uppfattningen, någon mer kommentar än så kan jag inte ge. Sedan får den juridiska processen ha sin gång, säger Kristofer Myrevik.

Tror sig få framgång

Anders Normann poängterar att man inte är emot ekologisk odling – däremot menar man att det inte är något problem med annan produktion.

Han menar att det viktigaste är att få Coop att dra tillbaka marknadsföringen och se till att liknande marknadsföring inte kommer ut i framtiden. Han tror att man kommer att nå framgång i Marknadsdomstolen.

– Vi skulle inte göra det här om vi inte trodde att vi vann. Jag tror att vi har ganska goda förutsättningar att vinna i domstolen, säger Anders Normann.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!