Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Coop storsatsar på lågpris – öppnar nytt

Följ senaste nytt i Expressen TV – vi sänder direkt mellan 07 och 23 varje vardag och mellan 11 och 20 på helger.
Foto: JOHAN VALKONEN / STELLA PICTURES

Matkedjan Coop satsar stort på sitt lågprisvarumärke ”X-tra”.

I år kommer drygt 70 butiker flagga om till det lågpriskonceptet.

– Vi har under en tid identifierat att kundernas fokus på pris blir viktigare och viktigare, men också att det blivit mer accepterat av våra kunder att handla i en lågprisbutik, säger Ola Andersson, affärschef på Coop X-tra.

När Coop har sett över sin affärsidé har de identifierat ett utrymme på marknaden för en lågpriskedja för mat. Tiotals Coop-butiker i Sverige kommer därför göras om till X-trabutiker.

– Vi vill hitta nya kundgrupper och bredda kundbasen, säger Ola Andersson.

När man kliver in på en X-tra-butik kommer det se annorlunda ut. Inredningen görs om, skyltning byts ut och kampanjer får större fokus.

– Det blir ett helt nytt erbjudande under ett eget varumärke, med en helt egen yttre- och inre gestaltning.

Satsningen omfattar till en början södra Sverige och Västsverige. Under de kommande åren ska butikskedjan byggas ut till att bli rikstäckande.