Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Coca-Cola lanserar sin första alkoläsk någonsin

Coca-Cola har producerat drycker i 125 år, med läsken som bär företagets namn som det självklara flaggskeppet. Foto: RODGER MACUCH / AP TT NYHETSBYRÅN
Jorge Garduño, chef för Coca-Cola i Japan Foto: Coca-Cola
Alkoläsken Bacardi Breezer. Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG

Efter 125 år: anrika Coca-Cola producerar sin första alkoholhaltiga dryck – och de gör det i Japan. 

– Det är ett blygsamt experiment på en liten del av vår marknad, säger Jorge Garduño, chef för Coca-Cola i Japan, i ett uttalande. 

Coca-Cola har producerat drycker i 125 år, med läsken som bär företagets namn som det självklara flaggskeppet. 

Lika självklart som att hålla Coca-Cola-receptet hemligt tycks det ha varit att inte ge sig in på marknaden för alkoholhaltiga drycker. 

LÄS MER: Billigast och dyrast matkassar i Sverige

Ger sig in på den kraftigt växande alkoläskmarknaden i Japan

Men nu bryts det gamla tabut. Coca-Cola planerar att ge sig in på den japanska marknaden för alkoläsk, eller Chu-Hi som drycken kallas i landet. Det rapporterar Dagens industri, Di, som hänvisar till Financial Times

– Coca-Cola har alltid fokuserat helt icke-alkoholhaltiga drycker och det är ett blygsamt experiment på en liten del av vår marknad, säger Jorge Garduño, chef för Coca-Colas Japanverksamhet, i ett uttalande. 

Sumobrottning, precis som alkoläsk populärt i Japan. Foto: TAKUMI SATO / AP TT NYHETSBYRÅN

LÄS MER: Så kan du bli snuvad på pengar när du deklarerar

Coca-Cola letar andra intäktsmodeller: alkoläsk, te och vatten 

Den japanska marknaden för alkoläsk ska ha vuxit i omsättning med mellan 5 och 25 procent sedan 2013, alkoholhalten brukar ligga på mellan 3 och 8 procent och det finns flera 100 olika smaker, enligt den japanska dryckestillverkaren Suntory. 

I Japan konkurrerar alkoläsken med öl och är extra populär hos den kvinnliga målgruppen. 

Coca-Colas satsning på alkoläsk kan ses som ett sätt att täcka upp för den krympande försäljningen av traditionell läsk i världen, en följd av att den yngre målgruppen i högre utsträckning undviker socker. Coca-Cola har även investerat i den växande marknaden för te och vatten, rapporterar Financial Times. 

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!