Foto: Malin Lööf
 Foto: Malin Lööf

Clas Ohlson minskar –
”Ernsteffekten” över?

Publicerad

Är Ernsteffekten över för Clas Ohlson?

Företaget missade förväntningarna när försäljningssiffrorna för januari presenterades nu på morgonen.

I Sverige minskade försäljningen med två procent.

Kanske är det så att Ernst Kirchsteiger–effekten börjat avta för byggfixarföretaget Clas Ohlson. Företagets försäljningsrapport som offentliggjordes nu på morgonen avslöjar nämligen en minskad försäljning med två procent i de svenska butikerna.

Tillträdande vd:n Lotta Lyrå, som tar över vd-stolen i sommar - kommer med all sannolikhet få en del att göra på sitt nya företag.

 

LÄS OCKSÅ: Hon blir ny vd för Clas Ohlson

 

Clas Ohlsons totala försäljning steg med 4 procent under januari i år.

Försäljningen ner med 2 procent

Men enligt nyhetsbyrån SME Direkts prognossammanställning väntades företagets totala försäljning öka 8 procent och att försäljningen i lokala valutor skulle öka 4,6 procent.

I Sverige sjönk bolagets försäljning med 2 procent från 259 till 253 miljoner jämfört med motsvarande period 2015 medan Norge visade en ökning på 13 procent från 209 till 235 miljoner och Finland en uppgång med 6 procent, från 63 till 67 miljoner.

Försäljningen i regionen ''Utanför Norden'' minskade med 19 procent.

I lokal valuta gick försäljningen i Norge upp med 3 procent, Finland upp 4 procent och utanför Norden var minskningen 12 procent.

Den totala försäljningen för räkenskapsårets nio första månader – maj 2016 till januari 2017 – ökade med 5 procent till 6 415 miljoner kronor (6.098). I lokala valutor ökade försäljningen med 4 procent.

Jämfört med samma månad föregående 2016 har 8 butiker tillkommit och det totala antalet butiker uppgick sista januari till 213 stycken.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen