Finansmannen Christer Gardell. Foto: / EXPRESSEN / TT NYHETSBYRÅNFinansmannen Christer Gardell. Foto: / EXPRESSEN / TT NYHETSBYRÅN
Finansmannen Christer Gardell. Foto: / EXPRESSEN / TT NYHETSBYRÅN
Li Shufu, Geelys grundare och ordförande, är nöjd med affären. Nu blir bolaget störste ägaren i lastbilstillverkaren Volvo. Foto: WU WEI / AP XINHUALi Shufu, Geelys grundare och ordförande, är nöjd med affären. Nu blir bolaget störste ägaren i lastbilstillverkaren Volvo. Foto: WU WEI / AP XINHUA
Li Shufu, Geelys grundare och ordförande, är nöjd med affären. Nu blir bolaget störste ägaren i lastbilstillverkaren Volvo. Foto: WU WEI / AP XINHUA
Christer Gardell har nu nya friska miljarder i kassan hos Cevian efter försäljningen av Volvo-aktierna till kinesiska Geely. Foto: BJÖRN LARSSON ASK / SVD / SCANPIX / KOD 30092 SVDChrister Gardell har nu nya friska miljarder i kassan hos Cevian efter försäljningen av Volvo-aktierna till kinesiska Geely. Foto: BJÖRN LARSSON ASK / SVD / SCANPIX / KOD 30092 SVD
Christer Gardell har nu nya friska miljarder i kassan hos Cevian efter försäljningen av Volvo-aktierna till kinesiska Geely. Foto: BJÖRN LARSSON ASK / SVD / SCANPIX / KOD 30092 SVD

Christer Gardell gjorde upp i hemlighet om Volvoaffären med kinesiska Geely

Publicerad
Uppdaterad

Finansmannen Christer Gardell gjorde upp i hemlighet om Volvoaffären med kinesiska Geely.

Volvo-storägaren Industrivärden och Volvos vd Martin Lundstedt informerades först i går tisdag om Cevians försäljning, uppger Dagens industri. 

– En mycket intressant ägarförändring, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet, som tror att affären kan bli en signal till sammanslagning.

Priset är hemligt men uppges ligga kring 32 miljarder kronor.

Aktien svarade med ett ras: ner 2,9 procent när börsen stängde.

Nyheten om att Cevian, med finansmannen Christer Gardell i spetsen, säljer hela sitt innehav i lastvagns- och anläggningsmaskinstillverkan Volvo till kinesiska Geely blev skrällen efter julhelgen.

Men affären gjordes upp redan dagen före julaftonen.

Avtalet skrevs nämligen under i London i lördags mellan Christer Gardell och Geelys finanschef Daniel Donghui Li. På bilder, som offentliggjordes i dag på förmiddagen, syns de två glatt skaka hand.

 

LÄS OCKSÅ: Miljardären som har rört om i Volvogrytan

 

Hemliga samtal

Enligt Dagens industri fördes samtalen om aktieaffären direkt mellan Geely - som äger Volvo cars och aktivistfonden Cevian. Varken storägaren Industrivärden eller Volvos vd Martin Lundstedt ska ha känt till vad som var på gång. De informerades på annandagen - efter att avtalet var undertecknat, uppger tidningen.

Christer Gardell, som tidigare signalerat att han ville stycka bolaget, säger att han är nöjd med affären, som ger Cevian en hemlig summa pengar. 

Men sett till dagens aktiekurser skulle affären vara värd 27 miljarder kronor. För ägarna innebär det rejält klirr i kassan. 

– När vi gör slutkalkylen på vår Volvoinvestering så har vi tjänat nästan 20 miljarder inklusive utdelningar på vårt innehav, säger Christer Gardell, partner i Cevian, till Dagens industri.

– Vi har varit ägare i Volvo i elva år och nu lämnar vi över bolaget till en bra ägare som är långsiktig, industriell och kompetent, säger Christer Gardell.

 

LÄS OCKSÅ: Pehr G. Gyllenhammar om Geelys köp

 

Några exakta siffror på affären vill ingen berätta offentligt. Men "en källa med insyn" i uppgörelsen påstår för Dagens Nyheter att Geely har betalat 3,25 miljarder euro för aktierna. Det skulle motsvara drygt 32 miljarder kronor alltså betydligt mer än de 27 miljarderna.

 

Volvo kan slås samman

Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet, säger till Dina Pengar att affären är en "mycket intressant ägarförändring".

– Cevian har varit intresserade av att stycka AB Volvo men säljer nu sitt innehav till ägaren av Volvo Cars. Det här öppnar snarare upp för en framtida sammanslagning än en uppdelning.

– Volvo cars vd Håkan Samuelsson, med lång lastbilsbakgrund, ligger förstås med som en joker i leken här. 

Volvo-chefen Samuelsson sitter också i Volvo AB:s styrelse.

 

LÄS OCKSÅ: Volvo gasar vidare - "bästa någonsin"

 

Affärer rör om rejält, anser Joakim Bornold.

– Det här är en stor gamechanger inom svenskt näringsliv. 

Affären omfattar 88,5 miljoner A-aktier och 78,8 miljoner B-aktier och det motsvarar 8,2 procent av aktiekapitalet och 15,6 procent av rösterna.

Det gör Geely, som sedan tidigare är ägare till personbilstillverkaren Volvo, till den största ägaren i AB Volvo mätt i aktiekapital.

Volvo-aktien steg och vände nedåt

Aktien steg också först på börsen. En timme efter börsöppning på onsdagen hade aktien stigit med drygt en procent, jämfört med börsen som helhet som backade något.

Men sedan vände aktien – och strax före lunch var den ner närmare en och en halv procent. Raset fortsatte slutade på - 2,9 procent när börsen stängde.

Geelys grundare och ordförande Li Shufu säger i ett pressmeddelande att bolagets nuvarande strategi ligger fast:

– Vi kommer att stödja styrelsen och ledningen i AB Volvo i deras fortsatta genomförande av den nuvarande strategin.

 

LÄS OCKSÅ: Christer Gardell har 4,6 miljarder i privat förmögenhet på Malta 

 

Den röstmässigt största ägaren är fortfarande Industrivärden med 22 procent (och 6,7 procent av kapitalet).

Hur Industrivärden och dess ordförande Fredrik Lundberg reagerar på affären är okänt. Sälja till kineserna är ett möjligt alternativ.

Affären ska godkännas

"Dagens tillkännagivande innebär att Cevian Capitals 11 års ägande i AB Volvo är över. Under Cevian Capitals ägande har AB Volvo utvecklats till ett mer konkurrenskraftigt och värdefullt bolag genom förbättrad bolagsstyrning, ökad effektivitet och ett större fokus på kärnaffären. Detta återspeglas i strukturellt förbättrad lönsamhet och högre marknadsvärde", säger Christer Gardell i en kommentar.

Affären kommer att genomföras via bankerna Nomura och Barclays som förvärvar Cevians aktier. Det kommer sedan att sälja aktierna till Geely efter att förvärven godkänts av berörda myndigheter.

Christer Gardell hemlighetsfull

Men vad aktivitstfonden Cevian med Christer Gardell ska göra med  miljarderna som strömmar in i kassan vid försäljningen är oklart. Gardell själv är hemlighetsfull.

 

LÄS OCKSÅ: Gardell fortsätter storköpa Ericsson 

 

– Med tanke på att det frigörs rätt mycket pengar nu så är det sannolikt att det kommer följas av ett antal nya investeringar,  säger Christer Gardell till Dagens industri.

Gardell investerar i ett nytt börsoterat företag

Finansmannen Gardell vill inte närmare uppge vad Cevian har i sikte. Om det till exempel gäller köp av ytterligare aktier i Ericsson där bolaget redan är storägare och Christer Gardell tagit plats i valberedningen.

Men till Bloomberg News säger Christer Gardell att man ska använda en del av pengarna från försäljningen till att investera i ett nytt börsnoterat bolag.

– Vi håller för närvarande på att investera i ett nytt bolag. Vi gillar bra bolag som är billiga och där det finns möjligheter att skapa värde genom förändring, säger han till Bloomberg News.

 

Det här är Volvo

Volvokoncernen Ab Volvo tillverkar lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner och marin- och industrimotorer. Koncernen består i dag av tio affärsområden, bland annat Volvo trucks och Volvo Bus. Volvo cars är sedan 1999 ett utomstående bolag.

AB Volvo grundas på Hisingen i Göteborg 1927 av Assar Gabrielsson och Gustaf Larson. Samma år släpper bolaget sin första serietillverkade bil: ÖV 4 som står för Öppen Vagn fyrcylindrig.

Året därpå, 1928, lanseras Volvos första lastbil och den första bussen.

Fram till 1949 dominerar lastbilar och bussar Volvos produktion, men de tunga fordonen fortsätter att utvecklas även efter detta. Bland annat kommer lastbilsserien Volvo Titan till under 50-talet.

Volvo köper under 40-talet också en majoritet av aktierna i Svenska Flygmotor, som senare blir Volvo Aero.

1990 ingår Volvo och Renault Group en allians, men de går skilda vägar bara några år senare – och hela ledningen avgår. I januari 1994 utses en ny ledning för Volvo. I samma veva väljer bolaget en ny strategi: allt som inte är direkt kopplat till kärnverksamheten ska säljas.

År 1999 säljer Volvokoncernen dotterbolaget Volvo Cars – som de själva kallar sin ”kronjuvel” – till den amerikanska Fordkoncernen. Samtidigt smider koncernen planer att expandera på lastbilssidan både i Europa och USA.

Under 2000-talet växer Volvokoncernen i Asien, som blir näst största marknad efter Europa. Man köper Nissan Diesel (UD Trucks), och utökar produktionen i Shanghai.

2010 undertecknar kinesiska Geely Holding Group ett avtal om att köpa Volvo Cars av Ford.

I december 2017 meddelar finansmannen Christer Gardell att han säljer sitt innehav via Cevian i Volvokoncernen – till Volvo Cars ägare Geely.

 

Källor: NE.se, Volvo group

 

Det här är Cevian Capital

Cevian Capital är en så kallad aktivistfond. Det innebär att man köper in sig i bolag, tar en aktiv ägarroll och möblerar om i ledningen för att öka värdet på bolaget – för att sedan på sikt sälja med vinst.

Cevian Capital har rådgivningsbolag i Stockholm, Zürich och London.

Bolaget grundades av Lars Förberg och finansmannen Christer Gardell år 2002.

I dag förvaltar Cevian Capital över 13 miljarder euro, drygt 129 miljarder kronor.

Portföljen är koncentrerad, med runt 10-15 bolag där man sitter med i styrelsen i flera. Fokus ligger på industri-, service- och finansbolag.

Aktivistfonden har genom åren gått in i bolag som Skandia, Lindex, Telia, ABB, Danske Bank och nu senast Ericsson.

 

Källor: Cevian Capital, Nordnet 

Relaterade ämnen
Nyhetsbyrån Direkt
Nyhetsbyrån Direkt

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen