Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Cattis, 34, varnar för bluffen som blåst tusentals svenskar

Cattis Nygren blev först lockad av erbjudandet, men förstod att det var bedrägeriFoto: Privat
Det är många olika annonser som sprids.Foto: Facebook
Det är många som tror att sidorna tillhör de riktiga företagen, men så är det inte.Foto: Facebook

Nej, Elgiganten skänker inte bort tio presentkort värda 10 000 kronor eller 40 smart-tv om du betalar frakten på några kronor.

Cattis Nygren i Sandviken blev först lockad av erbjudandet, men förstod att det var bedrägeri – och gick ut med en varning.

– Man blir irriterad på alla såna bluffar som förekommer nu, säger hon.

Många stora företag som Ikea, H&M och Zara används som lockbete för att lura pengar av konsumenter. Just nu är Elgiganten särskilt utsatt, med flera olika bluffkampanjer på Facebook, via sms, mejl och direktsamtal.

– Bedragarna blir smartare hela tiden – och hittar nya vägar att nå ut, säger Jessica Wallin, kommunikationsansvarig vid Elgiganten.

Den senaste veckan har flera nya Facebooksidor dragits i gång med företagets namn och logotyp. Tiotusentals svenskar har förts bakom ljuset.

Samsung-tv utlovas

På en av sidorna utlovas presentkort på 10 000 kronor och som ”bonus give-away” 40 Samsung smart-tv – mot endast några kronor i frakt.

På den andra sidan som kallar sig Elgiganten Restlager finns chansen att vinna 12 minuter i företagets restlager och plocka med sig allt man vill och hinner.

En tredje sida påstår i en ”artikel” att Elgiganten förlorat en rättegång mot Samsung 5 juni 2018 och måste sälja ut alla paket med ljud och bild för endast fem kronor.

Elgiganten är just nu särskilt utsatt för bluffkampanjer på Facebook.Foto: Facebook

Trots att sidorna bara låg uppe några dagar innan Elgiganten fick Facebook att ta ned dem hann tiotusentals svenskar gilla och dela sidorna. Minst 15 000 Facebookanvändare delade sidan Elgiganten restlager – om de hade i snitt 100 vänner betyder det att 1,5 miljoner nåddes av bluffen.

– Jag var också en av dem som delade det. Jag tror att folk inte tänker till när de ser något sånt här, utan bara vill vinna. Sedan delas det enormt mycket  tävlingar som är seriösa på Facebook, säger Cattis Nygren, som är egenföretagare inom skönhet och hälsa.

Hon sa till sin sambo att det verkade suspekt, och när hon sedan fick ett sms om att hon skulle betala 29 kronor i frakt för ett presentkort förstod hon att det var en bluff.

Cattis Nygren i Sandviken delade länken, men förstod att det var fejk – och varnar andra för bluffarna.Foto: Privat

LÄS OCKSÅ: Blev av med 100 000 kronor i bluffen – får ingen ersättning 

– Man kan tycka att människor borde förstå att det inte stämmer, säger Jessica Wallin på Elgiganten, och pekar på alla varningar som går ut via social medier och i artiklar som denna.

– Samtidigt lockar de med tävlingsformer som företag på riktigt har använt sig av. Så då kanske man vill tro att det kan vara så att det stämmer, säger hon.

Bedragarna blir smartare hela tiden, säger Jessica Wallin, Elgiganten. Foto: Pressbild

Jessica Wallin menar att erfarenhetsmässigt ökar antalet bedrägeriförsök kring den här tiden när skatteåterbäringen brukar ramla in till konsumenterna.

– Om det är en slump eller finns ett samband vet vi inte.

Uppmanar att anmäla

Elgiganten försöker agera så fort som möjligt på bluffarna, och uppmanar konsumenter att anmäla till Facebook och till de utsatta företagen när de upptäcker en fejksida.

– Vi anlitar alltid våra jurister, försöker gå bakåt och hitta upphovsmän. För oss handlar det om varumärkesintrång, och då avgörs det i Marknadsdomstolen. Men privatpersoner som blir lurade på pengar kan förstås polisanmäla, säger Jessica Wallin.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!