Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Cassie fick cancer – SAS vägrade återbetala flygbiljett

Var tredje person som lever i Sverige i dag kommer att drabbas av cancer.
Cassie Burns, 29, fick inte tillbaka pengarna när hon avbokade sin flygresa med SAS trots intyg om cellgiftsbehandling. Foto: MEN MEDIA / MEN MEDIA
Enligt SAS så är dock nekandet förenligt med den typen av biljett som Cassie Burns valt att köpa. Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

Cassie Burns, 29, hade bokat en resa till Danmark tillsammans med några tjejkompisar.

Under sommaren diagnostiserades Cassie med äggstockscancer, och kontaktade flygbolaget SAS för att avboka biljetterna.

Trots intyg om cellgiftsbehandling vägrade SAS att betala tillbaka pengarna för resan.

– Det är vidrigt, säger Cassie Burns till Manchester Evening News om hur SAS behandlat henne.

En brittisk kvinna som diagnostiserats med äggstockscancer har kritiserat SAS, då flygbolaget vägrat återbetala hennes biljett efter att hon insjuknat.

Cassie Burns, 29, från Stockport, strax utanför Manchester hade bokat en weekendresa till Köpenhamn, och såg fram emot resan nu i september.

När hon så i somras fick chockbeskedet att hon drabbats av äggstockscancer så kontaktade hon SAS för att avboka resan, på grund av att hon påbörjat cellgiftsbehandling.

Kunde inte avboka biljetterna

Cassie hade betalat £309 pund – cirka 3 655 svenska kronor – för flygresa tur och retur från Manchester till Köpenhamn för henne själv och två kompisar.

Hon kontaktade SAS och bifogade brev från läkare samt intyg på sin behandling och bad om att få pengarna tillbaka.

SAS nekade Cassie återbetalning, då 29-åringen köpt biljetter utan avbokningsskydd.

”Vidrigt av SAS”

– Jag tycker att det är vidrigt, säger Cassie till Manchester Evening News.

– Jag skulle vilja se lite mer medmänsklighet, men har inte fått någonting.

– Jag har fått sluta arbeta och flytta in med mina föräldrar på grund av cancern, så £300 är mycket pengar för mig just nu.

SAS försvarar nekande

Enligt SAS så är dock nekandet förenligt med den typen av biljett som Cassie Burns valt att köpa.

– Vi erbjuder flera olika typer av biljetter för att matcha kunders behov, säger Troels Karlskov, talesperson på SAS,

– I de fall där kunden valt att boka en biljett som inte är kan återbetalas – vilket tydligt framgår när man bokar – och där personen önskar ytterligare säkerhet så råder vi till att teckna en reseförsäkring.

– Villkoren för resan och biljetten framgår alltid tydligt, säger Troels Karlskov.

Enligt Manchester Evening News valde dock SAS till slut att betala tillbaka pengarna för Cassies biljett – efter att journalister från tidningen kontaktat dem.

– Vi har varit i kontakt med kunden och har vid det här tillfället helt extraordinärt valt att återbetala biljetterna för att visa vår goda vilja, säger Troels Karlskov.

– Men det är viktigt att understryka att man alltid bör läsa villkoren innan man köper en biljett och därmed accepterar dem.

Di TV ger dig de bästa analyserna och hetaste aktietipsen.
Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!