Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Caia Cosmetics möts av kritik för hudvårdslinjen

Bianca Ingrosso om framtiden för CAIA och nya satsningen på skin care-produkter
Foto: KARIN TÖRNBLOM / IBL
Foto: Caia Cosmetics/ Skärmdump

Bianca Ingrossos Caia Cosmetics är i blåsväder igen.

Denna gång handlar det om kritik mot märkets hudvårdslinje som nu sprids i sociala medier, rapporterar Svenska Dagbladet.

– Alla har rätt till en subjektiv åsikt, men i det här fallet känner vi oss lite orättvist påhoppade, säger vd:n Mikael Snabb till tidningen.

Kosmetikföretaget Caica Cosmetics, som grundades av influencern Bianca Ingrosso, har hamnat i hetluften ett flertal gånger. 

Senast i jul fick företaget kritik för sin julkalender, vars innehåll inte ansågs motsvara marknadsföringen eller prislappen.

– Jag blir så ledsen att så många tror att jag på riktigt skulle ha medvetet lurat er, sa Bianca Ingrosso i ett uttalande på Instagram Story efter händelsen.

När hon senare sålde sina andelar i företaget tjänade hon 145 miljoner kronor, enligt Expressens tidigare beräkningar.

Nya kritiken

Totalt har Caia Cosmetics blivit anmälda till Konsumentverket 84 gånger. Vid sju tillfällen har det också fällts av Reklamombudsmannen.

Nu lyfts ny kritik. Denna gång handlar det om hudvårdslinjen Caia skin, rapporterar SvD.

På sociala medier har användare lyft flera problem med produkterna. Det handlar om vilseledande marknadsföring och ingredienser som lett till hudbesvär.

SvD har pratat med en utbildad hudterapeut som recenserar hudvårdsprodukter på Youtube. Hon lyfter bland annat att Caia Cosmetics marknadsför hudvårdsprodukternas aktiva ämnen – ingredienser som enligt studier ska ge en viss effekt – trots att dessa ämnen i flera fall utgör mindre än en procent av produkten.

”Orättvist påhoppade”

Kosmetikföretagets vd Mikael Snabb håller inte med om kritiken i sociala medier. Han lyfter att det finns flera positiva recensioner på företagets hemsida, och understryker att alla ingredienser är testade och godkända av bland annat Läkemedelsverket.

Angående den låga halten av aktiva ämnen säger han:

– Vi vill göra säkra produkter för den stora massan. Det är klart att koncentrationen av aktiva ingredienser är högre om man exempelvis besöker en hudvårdssalong, säger han till SvD.

Vd:n menar generellt att kritiken är orättvis.

– Kritiken mot julkalendern kan jag förstå, vi nådde inte kundernas förväntningar och det får vi ta på oss. Alla har rätt till en subjektiv åsikt, men i det här fallet känner vi oss lite orättvist påhoppade.

Se mer

Julkalendern möttes av skarp kritik bland konsumenter.