Under förra året så fördubblades antalet e-handelsföretag och och enligt Svensk Handel stod e-handeln för "i princip hela tillväxten" i sällanköpshandeln. Foto: CLAUDIO BRESCIANI/TT / TT NYHETSBYRÅNUnder förra året så fördubblades antalet e-handelsföretag och och enligt Svensk Handel stod e-handeln för "i princip hela tillväxten" i sällanköpshandeln. Foto: CLAUDIO BRESCIANI/TT / TT NYHETSBYRÅN
Under förra året så fördubblades antalet e-handelsföretag och och enligt Svensk Handel stod e-handeln för "i princip hela tillväxten" i sällanköpshandeln.  Foto: CLAUDIO BRESCIANI/TT / TT NYHETSBYRÅN
Butik som tvingades slå igen i Malmö 2014. Foto: LASSE SVENSSON / KVP/EXPRButik som tvingades slå igen i Malmö 2014. Foto: LASSE SVENSSON / KVP/EXPR
Butik som tvingades slå igen i Malmö 2014.  Foto: LASSE SVENSSON / KVP/EXPR

Näthandeln ökar – 5 000 butiker har bommat igen

Publicerad

De senaste sex åren har var tionde svensk specialbutik tvingats bomma igen – som en effekt av den exploderande e-handeln. 

Svensk Handel spår ett än mörkare framtidsscenario.  

– Vi ser ett ökat utlandsläckage som kommer att intensifieras när plattformar som Amazon kliver in på den svenska marknaden, säger Karin Johansson, vd för Svensk Handel.   

Branschorganisationen Svensk Handel har släppt en rapport som heter "Det stora detaljhandelsskiftet" som målar en dyster situation för de svenska specialbutikerna som sorteras inom sällansköpshandeln.

Rapporten slår fast att var tionde specialbutik, motsvarande 5 000 butiker, har tvingats slå igen de senaste sex åren. 

LÄS MER: Smällen kostar Postnord 30 miljoner extra varje månad

Svensk Handel: "Konkurrensen är stenhård"

Var sjunde modebutik, var sjätte sporthandelsbutik och var femte elektronikbutik har lagts ner medan e-handeln accelererat. 

– Digitaliseringen och den nya globala marknaden för konsumenter förändrar snabbt spelplanen för handeln och utmanar tidigare framgångsrika affärsmodeller. Konkurrensen i handeln är stenhård och marginalerna pressas, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, i ett pressmeddelande. 

Och enligt prognosen ser framtiden än mer dyster ut för sällanköpshandeln. Branschorganisationen räknar med att antalet butiker kommer att minska med mellan 6 000 och 11 000 stycken fram till 2025 – och att antalet sysselsatta i butikerna kommer att minska med med mellan 28 000 och 49 000 personer. 

LÄS MER: Kundilska mot H&M:s näthandel: ”Skärpning”

Amazons fruktade intåg på svenska marknaden

Under förra året så fördubblades antalet e-handelsföretag och och enligt Svensk Handel stod e-handeln för "i princip hela tillväxten" i sällanköpshandeln. 

– Vi ser ett ökat utlandsläckage som kommer att intensifieras när plattformar som Amazon kliver in på den svenska marknaden. För att jobb och företag ska stanna i den svenska detaljhandeln krävs att politiker förstår handelns nya verklighet och ger företagen rätt förutsättningar att konkurrera, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel, i pressmeddelandet. 

Branschorganisationen efterlyser bland annat "ökade satsningar på digital spetskompetens, att miljö- och produktskatter och villkor harmoniseras med omvärlden samt att Sveriges höga arbetsgivaravgifter anpassas nedåt". 

Svensk Handels dystra framtidsscenario till 2025

• Totalt väntas e-handeln utgöra 22 till 33 procent av den svenska detaljhandeln år 2025.

• Inom sällanköpsvaruhandeln kommer näthandeln att stå för mellan 31 och 46 procent, varav utlandshandeln väntas utgöra 8 till 17 procent.

• Antalet butiker i sällanköpshandeln väntas minska med mellan 6 000 och 11 000 och antalet sysselsatta kommer att minska med mellan 28 000 och 49 000 till år 2025.

• Försäljningen av dagligvaror på nätet väntas uppgå till mellan 6 och 11 procent.  

Källa: Svensk Handel

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen