Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Näthandeln ökar – 5 000 butiker har bommat igen

Under förra året så fördubblades antalet e-handelsföretag och och enligt Svensk Handel stod e-handeln för "i princip hela tillväxten" i sällanköpshandeln. Foto: CLAUDIO BRESCIANI/TT / TT NYHETSBYRÅN
Butik som tvingades slå igen i Malmö 2014. Foto: LASSE SVENSSON / KVP/EXPR

De senaste sex åren har var tionde svensk specialbutik tvingats bomma igen – som en effekt av den exploderande e-handeln. 

Svensk Handel spår ett än mörkare framtidsscenario.  

– Vi ser ett ökat utlandsläckage som kommer att intensifieras när plattformar som Amazon kliver in på den svenska marknaden, säger Karin Johansson, vd för Svensk Handel.   

Branschorganisationen Svensk Handel har släppt en rapport som heter "Det stora detaljhandelsskiftet" som målar en dyster situation för de svenska specialbutikerna som sorteras inom sällansköpshandeln.

Rapporten slår fast att var tionde specialbutik, motsvarande 5 000 butiker, har tvingats slå igen de senaste sex åren. 

LÄS MER: Smällen kostar Postnord 30 miljoner extra varje månad

Svensk Handel: "Konkurrensen är stenhård"

Var sjunde modebutik, var sjätte sporthandelsbutik och var femte elektronikbutik har lagts ner medan e-handeln accelererat. 

– Digitaliseringen och den nya globala marknaden för konsumenter förändrar snabbt spelplanen för handeln och utmanar tidigare framgångsrika affärsmodeller. Konkurrensen i handeln är stenhård och marginalerna pressas, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, i ett pressmeddelande. 

Och enligt prognosen ser framtiden än mer dyster ut för sällanköpshandeln. Branschorganisationen räknar med att antalet butiker kommer att minska med mellan 6 000 och 11 000 stycken fram till 2025 – och att antalet sysselsatta i butikerna kommer att minska med med mellan 28 000 och 49 000 personer. 

LÄS MER: Kundilska mot H&M:s näthandel: ”Skärpning”

Amazons fruktade intåg på svenska marknaden

Under förra året så fördubblades antalet e-handelsföretag och och enligt Svensk Handel stod e-handeln för "i princip hela tillväxten" i sällanköpshandeln. 

– Vi ser ett ökat utlandsläckage som kommer att intensifieras när plattformar som Amazon kliver in på den svenska marknaden. För att jobb och företag ska stanna i den svenska detaljhandeln krävs att politiker förstår handelns nya verklighet och ger företagen rätt förutsättningar att konkurrera, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel, i pressmeddelandet. 

Branschorganisationen efterlyser bland annat "ökade satsningar på digital spetskompetens, att miljö- och produktskatter och villkor harmoniseras med omvärlden samt att Sveriges höga arbetsgivaravgifter anpassas nedåt". 

Svensk Handels dystra framtidsscenario till 2025

• Totalt väntas e-handeln utgöra 22 till 33 procent av den svenska detaljhandeln år 2025.

• Inom sällanköpsvaruhandeln kommer näthandeln att stå för mellan 31 och 46 procent, varav utlandshandeln väntas utgöra 8 till 17 procent.

• Antalet butiker i sällanköpshandeln väntas minska med mellan 6 000 och 11 000 och antalet sysselsatta kommer att minska med mellan 28 000 och 49 000 till år 2025.

• Försäljningen av dagligvaror på nätet väntas uppgå till mellan 6 och 11 procent.  

Källa: Svensk Handel

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!