Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Butiker slutar sälja skönhetsprodukter som bleker hyn

Det amerikanska storföretaget Johnson & Johnson slutar att sälja produkter som ska reducera mörka fläckar i hyn. 

Det efter att köpare i stället använt produkterna för att få ljusare hy.

Företaget säger nu också att man ska tillverka plåster som passar fler hudtoner. 

Det rör sig om produkter från bland annat Neutrogena och som sålts i Asien och Mellanöstern.  

”Vi har uppmärksammats på att vissa produktnamn eller påstående på våra produkter Neutrogena och Clean & Clear som är mörka fläckar-reducerare lyfter fram ljus hy eller vit som bättre än din unika hudton. Det var aldrig vår avsikt”, meddelar företaget enligt New York Times.

Risförpackning kan göras om

Kritik har riktats mot företag som stöttat BLM-rörelsen samtidigt som man sålt produkter som ska göra hyn ljusare. 

Johnson & Johnsons besked kommer efter att flera företag den senaste tiden sagt att man kommer att ta bort produkter från märken som använt rasistiska bilder i sin marknadsföring.

Bland annat har företaget bakom Uncle Ben's ris sagt att man ska se över sina förpackningar efter en debatt om rasistiska nidbilder. 

Bilden som använts på fiktiva ”Uncle Ben” sedan 1940-talet på förpackningarna är en servitör från Chicago.Foto: KEITH MAYHEW/RETNA / STELLA PICTURES

Johnson & Johnson som via ett bolag även säljer plåster lät i förra veckan också meddela att man kommer att börja sälja produkter som matchar olika typer av hudtoner, så som svart. 

Tusentals personer har också skrivit på en protest mot Unilever, ett av världens ledande företag inom konsumtionsvaror. Det för att få bolaget att sluta sälja hudkrämen ”Fair & Lovely”. Produkten har marknadsförts i Indien och Mellanöstern med svarta kvinnor som använt den för att få ljusare hy och som i reklamer sedan blir mer framgångsrika tack vare detta. 

”Den här produkten är byggd på, upprätthålls av och gynnads av internaliserad rasism och främjar anti-svarthet”, står det att läsa till namninsamlingen. 

Magda Gad på plats i Tulsa: ”Enormt säkerhetspådrag”
Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!