Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Butiker rustar inför påsken – anlitar 2 400 extrajobbare

Konfektyrförsäljningen, där lösviktsgodis ingår, ökar med 64 procent jämfört med en vanlig vecka, berättar Svensk Handel. Foto: (C) PELLE T NILSSON / (C) PELLE T NILSSON/STELLA PICTU STELLA PICTURES
Skärtorsdagen är den stora inköpsdagen under påskveckan och omsättningen i dagligvaruhandeln väntas bli nästan dubbelt så stor som en genomsnittlig vardag. Foto: CHRISTER FLODQVIST / EXP
Johan Davidson, chefsekonom på bransch- och arbetsgivarorganisationen Svensk Handel. Foto: Svensk Handel

Under påskveckan väntas svenskarna handla ägg, sill och annan mat för 7,4 miljarder kronor – vilket skapar 2 400 extrajobb i livsmedelsbutikerna. 

– Näst efter jul är påsk och midsommar de viktigaste högtiderna för dagligvaruhandeln, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel i ett pressmeddelande. 

 

I nästa vecka börjar årets stora frossande i ägg, sill och dragerade chokladägg. Skärtorsdagen är den stora inköpsdagen under påskveckan och omsättningen i dagligvaruhandeln väntas bli nästan dubbelt så stor som en genomsnittlig vardag. 

I nästa vecka kommer påsken. Foto: (C) PELLE T NILSSON / (C) PELLE T NILSSON/STELLA PICTU STELLA PICTURES

LÄS MER: Kolla i dag om du får skattepengar tillbaka

Påskens betydelse minskar – trots miljardomsättning

Under hela veckan uppskattas omsättningen i dagligvaruhandeln landa på 7,4 miljarder kronor. 

– Påsken är en riktig mathelg och det kommer att vara ordentligt drag i landets matbutiker. Näst efter jul är påsk och midsommar de viktigaste högtiderna för dagligvaruhandeln, säger Johan Davidson, chefsekonom på bransch- och arbetsgivarorganisationen Svensk Handel, i ett pressmeddelande. 

Trots den höga omsättningen svarar allt fler handlare att påskens betydelse för försäljningen minskat under senare år. 

Lamm är populär påskmat. Foto: TERJE PEDERSEN / STELLA PICTURES ANB

LÄS MER: Sista chansen i dag: Skaffa digital brevlåda – skattepengarna i april

De flesta påskhandlare föredrar större butik

En konsumentundersökning från organisationen visar att tre av fyra tillfrågade, 75 procent, i år planerar att handla påskmaten i en större livsmedelsbutik. 

Enligt Svensk Handel stod e-handeln för cirka 2 procent av den totala livsmedelsförsäljningen förra året – och 4 procent av de tillfrågade i undersökningen svarar  att de planerar att e-handla påskmat i år.

Drygt var fjärde butikshandlare, 27 procent, planerar att ta in extrapersonal under påsken – på grund av den väntade anstormningen – och totalt skapas 2 400 extrajobb, enligt Svensk Handel.

– Bra fart i handeln innebär bra fart på arbetsmarknaden. Årets påskhandel kommer att skapa möjlighet för många unga att få chansen på arbetsmarknaden, säger Johan Davidson.

Ägg, sill och lax är de garanterade storsäljarna under påskveckan. Konfektyrförsäljningen, där lösviktsgodis ingår, ökar med 64 procent jämfört med en vanlig vecka, berättar Svensk Handel. 

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!