Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Brev ska inte längre delas ut dagen efter

Två dagars distribution av ett brev i stället för en dag. Det blir följden av regeringens kommande förslag till ny postlag. Inom det egna postområdet blir det dock även i fortsättningen en dags distribution. Foto: Peter Phillips
I Danmark tar Postnord upp till fem dagar på sig för att distribuera ett vanligt brev som väger max 50 gram. Foto: Mads Armgaard
Postnords koncernchef Håkan Ericsson har vädjat till regeringen om att slippa distribuera brev över natten utan att det ska ta två dagar för en försändelse att nå mottagaren. Han vill också ha en friare prissättning på portot. Foto: LEIF BRÄNNSTRÖM

Regeringen kommer inom kort med ett förslag om att försämra postservicen till medborgarna.

Ett brev ska i fortsättningen ta två dygn innan det når mottagaren i en annan del av landet.

Det är den drastiskt minskade brevmängden som lett fram till förslaget.

En försämrad postservice är en het politisk fråga. Det vet regeringen och därför har bostads- och digitaliseringsminister Peter Eriksson (MP) varit angelägen om att få med oppositionen. Enligt uppgift till Expressen har också regering och opposition enats om den här förändringen av postdistributionen.

Ändringen av brevhanteringen ingår i det försenade förslag till ny postlag som regeringen lägger fram inom kort, erfar Expressen. Bakgrunden är den drastiskt minskade brevmängden som ger fram för allt Postnord mindre inkomster.

 

LÄS MER: Regeringens hemligstämplade brev om Postnord

 

Förslaget gäller brev och Postnord har längre velat ha en ändring för att spara pengar och slippa dyr flygdistribution.

I dag ska 85 procent av breven vara framme hos mottagarna på ett dygn. 

Två dygn för ett brev att komma fram

Men enligt förslaget som nu arbetats fram i regeringskansliet ska Postnord och övriga berörda postdistributörer i fortsättningen få två dygn på sig för att distribuera drygt 90 procent av förstaklassbreven. Varken Postnord, eller någon annan brevdistributör, tycks dock kunna slinga sig ur att breven ska delas ut fem dagar i veckan. Detta regleras i ett europeiskt postdirektiv som säkerställer att alla medborgare inom EU ska ha rätt att få post levererad fem dagar i veckan.

Enligt förslaget ska Postnord i fortsättningen få två dygn på sig för att distribuera cirka 90 procent av 1:a klassbreven. Foto: Postnord

– Danskarna är dock mer kreativa när det gäller tolkningen av det europeiska postdirektivet. De tänjer på kravet, säger en källa.

I Danmark kan det ta upp till fem dagar med ett brev för åtta danska kronor att nå mottagaren. Vill du få fram det på ett dygn måste du betala 27 danska kronor.

I Sverige finns det enligt Post och telestyrelsen, PTS, 900 hushåll som inte får sin post utdelad fem dagar i veckan. Dessa hushåll återfinns framför allt i glesbygdsområden i Norrlands inland och i skärgårdarna.

 

LÄS MER: Postnordchefens desperata mejl

 

En lag som tvingar fastighetsägarna till att installera speciella fastighetsboxar i entréerna till flerfamiljshus står högt på önskelistan hos Postnord och deras konkurrenter. Brevbärarna skulle slippa spinga i trapporna och dela ut post till hushåll på varje våningsplan. 

Men enligt Expressens olika uppgiftslämnare har regering och opposition inte kunnat enas om vem som ska ta kostnaden.  Därför blir det inget krav på fastighetsboxar i det förslag som regeringen väntas gå fram med inom kort.

Fastighetsboxar sparar pengar

Det är inte bara av omtanke om brevbärarna som Postnord och övriga postdistributörer vill ha krav på fastighetsboxar. Det handlar främst om att spara pengar eftersom det behövs färre anställda som delar ut.

Fastighetsboxar sätts in i allt fler flerfamiljshus. Foto: LASSE LINDEN

Tillsynsmyndigheten Post och telestyrelsen. PTS, gör följande inlindade beskrivning av fördelarna med fastighetsboxar:

''Fastighetsboxar innebär en effektiviserad postutdelning vilket gör det möjligt att långsiktigt säkerställa att post kan delas ut till alla mottagare fem dagar i veckan trots minskande brevvolymer''.

 

LÄS MER: Postnords kamp med Kina-breven

 

En höjning av brevportot finns också med i regeringens arbete.

Ett förstaklassbrev  som väger upp till 50 gram kostar i dag sju kronor. Här väntas en höjning. Postnord har krävt en krona i en första omgång. Postnord vill också ha en friare prissättning utan inblandning av regering och riksdag. Detta har också Postnords koncernchef Håkan Ericsson tagit upp med bostads och digitaliseringsminister Peter Eriksson.

Men med fallande brevmängder och krav på att hela landet ska besökas fem dagar i veckan kommer en kronas höjning inte räcka långt.

”Varför ska vi sätta priset på porto?”

– På sätt och vis är det förståligt. Varför ska vi vara med och sätta priset på ett brevporto. Vi sätter ju inte priserna på tågbiljetter, säger en riksdagsledamot med insyn.

 

LÄS MER: Krisbolaget behöver tre miljarder 

 

Martin Kling, pressekreterare hos bostads och digitaliseringsminister Peter Eriksson, säger att det inte finns något färdigt förslag från regeringen.

– Det finns inget som är beslutet, det är under beredning. Det finns inget besked att ge.

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!