Båtmässan "Allt för sjön" pågår helgen ut på Älvsjö-mässan. Och visst är det trevligt med nya båtar - men det är på begagnat du har riktig chans att fynda just nu. Foto: Anders Wiklund / TtBåtmässan "Allt för sjön" pågår helgen ut på Älvsjö-mässan. Och visst är det trevligt med nya båtar - men det är på begagnat du har riktig chans att fynda just nu. Foto: Anders Wiklund / Tt
Båtmässan "Allt för sjön" pågår helgen ut på Älvsjö-mässan. Och visst är det trevligt med nya båtar - men det är på begagnat du har riktig chans att fynda just nu. Foto: Anders Wiklund / Tt
Segelbåtar med ståhöjd, varmvatten och modern planlösning klarar sig bäst på andrahandsmarknaden. Helst ska märket vara välkänt. Foto: Anders Wiklund / TtSegelbåtar med ståhöjd, varmvatten och modern planlösning klarar sig bäst på andrahandsmarknaden. Helst ska märket vara välkänt. Foto: Anders Wiklund / Tt
Segelbåtar med ståhöjd, varmvatten och modern planlösning klarar sig bäst på andrahandsmarknaden. Helst ska märket vara välkänt. Foto: Anders Wiklund / Tt
Om du köper av en privatperson ska du i alla fall anlita ett besiktningsproffs – men tänk på att ansvaret ändå är ditt. Foto: Anders Wiklund / TtOm du köper av en privatperson ska du i alla fall anlita ett besiktningsproffs – men tänk på att ansvaret ändå är ditt. Foto: Anders Wiklund / Tt
Om du köper av en privatperson ska du i alla fall anlita ett besiktningsproffs – men tänk på att ansvaret ändå är ditt. Foto: Anders Wiklund / Tt

Bråttom för båtköpare som vill fynda

Publicerad

Då finanskrisen bröt ut 2008 blåstes botten ur marknaden för begagnade båtar. Nu har det brutala prisfallet stannat, och branschen pratar om en vändning. Fyndchansen finns kvar, men det gäller att veta var du ska leta – och hur.

– Det märks att det inte finns så mycket begagnat kvar på marknaden, säger Jessica Bernström på återförsäljaren Interboat.

Trots ökad konkurrens från andra fritidsintressen fantiserar många svenskar om att semestra i egen båt.

I samband med finanskrisen närmast kollapsade begagnatmarknaden, delvis på grund av den ekonomiska härdsmältan men också för att 1970- och 1980-talets stora flotta fick hård konkurrens av moderna båtar med framför allt större komfort.

– Under de tuffa åren efter finanskrisen har det varit ett överutbud på egentligen alla typer. Det blev nästan dubbelt så många båtar till salu på Blocket efter 2008, säger Mats Eriksson, vd för branschorganisationen Sweboat.

"Billigare än att åka till Ibiza"

En förstagångsköpare kan ”för en spottstyver” komma över en äldre båt, men måste då vara medveten om att det blir mycket svårt att sälja båten vidare.

– En Maxi 77 kan du köpa för 25 000–30 000 kronor, det är ju billigare än att åka till Ibiza över sommaren, säger Mats Eriksson.

Under flera år avlöste fyndlägena varandra, men sedan i fjol vittnar branschen om en vändning.

– Vi har sett en ökning. Det märks att det inte finns så mycket begagnat kvar på marknaden, för nu kommer man in och vill köpa nytt, säger Jessica Bernström på återförsäljaren Interboat i Varberg.

Mats Eriksson håller med.

Här är båtarna som hållit i värde

– Båtar från 2000-talet och framåt, av välkända märken, har stigit i pris, säger han.

För den som letar båt är det nu säsongen drar i gång, säger Claes Widelund, vd på Stockholm Marin.

– Båtmässan är startskottet, säger han.

Även om båtar har tappat väldigt mycket i pris talar ganska mycket för att det är nu båtdrömmen ska förverkligas, innan det är för sent.

 

 

Guide och tips:

Båtarna som tappar minst i värde

Motorbåtar:

Västkust: Styrpulpetbåtar i klassen runt 200 000 kronor. Fem eller sju års motorgaranti hjälper andrahandsvärdet. Antalet begagnade objekt är ganska litet.

Ostkust: Daycruisers, sex till sju meter, inte äldre än tio år och gärna med moderna fyrtaktsutombordare. Upp till 300 000 kronor är det lättare att fatta köpbeslut, vilket gör det enklare att bli av med sin båt.

 

Segelbåtar:

Moderna båtar med ståhöjd, varmvatten och modern planlösning klarar sig bäst. Helst ska varumärket vara välkänt, som Bavaria, Beneteau, Jeannueau och Hanse. Optimalt är tre separata hytter.

 

Båtarna som tappar mest i värde

Båtar som är 20 år gamla eller äldre är mycket svåra att bli av med. Till dessa hör de stora svenska familjerna Maxi, Albin och Nimbus, samt amerikanska Bayliner.

 

Checklista för dig som ska köpa begagnad motorbåt

1. Köper du av en auktoriserad handlare är båten varudeklarerad – du har stöd i konsumentköplagen och handlaren har så gott som alltid en försäkring. Köper du av en privatperson ska du i alla fall anlita ett besiktningsproffs – men tänk på att ansvaret ändå är ditt.

2. Kolla att det finns dokumentation på servicen av motorn.

3. Kolla att servicen är utförd på hösten. Har ägaren skjutit upp service till våren hinner saltvatten orsaka stor skada på bara ett par månader.

4. Köp inte för smått. Många upptäcker efter något år att båten är för liten, och då är det dyrt att byta.

Självklart ska du provköra.

 

Checklista för dig som ska köpa begagnad segelbåt

1. Precis som med motorbåt ska du göra en proffsbesiktning. En fackmans utlåtande inför köpet är extra viktigt för segelbåtar, med tanke på den känsliga kölen och de krafter från riggen som fortplantas ned i skrovet.

2. Båten ska alltid upp på land för en bottenbesiktning innan pengar byter hand, inte ens säljaren kan vara medveten om skador från grundstötningar.

3. Akta dig för gamla inombordare, äldre än 30 år. Samma sak gäller segel, ett nytt ställ kostar runt 50 000 kronor. Få uppsättningar håller längre än tio år. Släppande sömmar och fladdrande underlik är avslöjande tecken.

4. Var extra uppmärksam med båtar som gått i chartertrafik. Många tittar på ytslitage, men ett dolt problem är att elsystemen ofta är i dåligt skick, eftersom varje gång ett fel uppstår lagas det på plats och provisoriskt för att minimera den tid då chartergästen inte kan nyttja båten.

5. Självklart ska du provsegla.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen