Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
ANNONSInnehåll från TRE FÖRETAG

Restaurangkedjans hyllning: ”Har sänkt våra kostnader”

Trådlösa telefoner, krånglig mjukvara och fast server i byggnaden som var dyr att underhålla.

Så såg växeln ut på McDonald's huvudkontor – tills de bytte till mobila 3Växel.

– Vi har sänkt våra kostnader och kan hålla en högre servicenivå för de som ringer, säger Mats Regnström, Service Delivery Manager.

Så styr du upp företaget – med 3Växel

 

I'm lovin' it. Om du frågar de anställda på McDonald's huvudkontor gäller deras kända payoff inte bara hamburgarna – även telefonväxeln får mycket kärlek. Men så lät det inte för några år sedan:

– Vi hade en fysisk telefonväxel med hårdvaran här i huset. Telefonerna var sådana där trådlösa knapp-modeller. De var dyra i inköp, det skulle bytas batterier och de var i ärlighetens namn ganska klumpiga, minns Mats Regnström och fortsätter:

– Själva tekniken var en dyr investering, vi la ner mycket tid på konsulter som skulle hit när det krävdes uppdateringar. Dessutom kunde inte våra telefonister se vem som ringde om de inte satt vid datorn i receptionen, det var opraktiskt att koppla vidare. Som jag minns det var många medarbetare missnöjda.

Tydlig och logisk app

Det är de inte längre. När restaurangkedjan började titta på nya växellösningar inför 2016 blev 3Växel det naturliga valet, enligt Mats:

– Vi hade ett fördelaktigt avtal på mobiltelefoni med 3. Där och då var de också en av få aktörer som erbjöd en mobil växel, vilket vi tyckte var ett naturligt steg eftersom vår personal i receptionen ofta är på språng. 3:s lösning tilltalade oss.

Ut åkte servern och knapptelefonerna. In kom mjukvara för receptionens datorer – och en mobilapp för alla anställda:

– Det är en jättefördel att jobba i systemet. Jag upplever det som väldigt smidigt att koppla vidare så att samtalet hamnar hos rätt person även om jag inte sitter vid datorn just då, berättar receptionisten Ida Stålstierna.
Hon hanterar dagligen ett 40-tal samtal och lyfter fram funktionaliteten i 3Växel som en stor fördel:

– Även om jag är borta en dag är det lätt för någon annan att jobba med den. Men känner igen sig från andra appar, det är tydligt och logiskt. Jag upplever det som att folk internt är nöjda.

"Det blir ett trevligare samtal"

Mats Regnström ser endast fördelar med att ha bytt från ett omodernt system till 3Växels molnbaserade tjänst:

– Är man ett större företag som sitter med en inhouse-växel som kräver uppdateringar kostar den biten ganska mycket efter ett tag. Vi har istället sänkt våra kostnader och samtidigt blivit mer effektiva, säger Mats.
Ida pekar på den förbättrade servicenivån, såväl internt som externt, det nya systemet gett:

– Telefonen är ofta första kontakten med ett företag, att då bli stående i en telefonkö är inte roligt för den som ringer in. Det kan påverka hur samtalet blir och kundens inställning. Men om allt funkar bra, som det gör för oss nu, underlättar det för båda parter och det blir ett trevligare samtal.

 

Så hjälper 3Växel ditt företag – läs mer här

 

FAKTA 3VÄXEL

– Är en flexibel lösning för alla typer av företag med 3-abonnemang, som kan styras via 3Växel-appen eller via gränssnitt på dator. Grundpaketet kostar 49 kronor i månaden per användare.

 

– I grundfunktionen ingår ett valfritt växelnummer med välkomstmeddelande, automatisk öppning och stängning av växeln, svarsgrupp standard där alla på företaget eller en avdelning kan svara samt fria samtal inom företaget.

 

– Via 3Växel-appen har företagets medarbetare tillgång till en intern kontaktlista med möjlighet till hänvisning och vidarekoppling. Det går även att boka telefonkonferens i appen med såväl interna som externa deltagare.