Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

TV-bråket: Toppchefer i ordkrig på Facebook

Många tittare riskerar att missa matchen mot Vitryssland på söndag.Foto: JOEL MARKLUND / BILDBYRÅN
Foto: Skärmdump
Comhems sms till kunderna.Foto: Skärmdump

Konflikten mellan Discovery och Comhem trappas upp.

Samtidigt har ett ordkrig brutit ut mellan företagens toppchefer på Facebook inför öppen ridå.

– Jag önskar verkligen att pajkastningen kunde sluta, skriver Discoverys vd Henriette Zeuchner.

Vid lunchtid publicerade Comhems vd Anders Nilsson ett öppet brev till Discoverys vd Henriette Zeuchner på Facebook.

”Hej Henriette, jag vill vädja till dig att lägga våra meningsskiljaktigheter åt sidan för några dagar och lyfta oss över den situation som vi nu befinner oss i”, inleder Anders Nilsson sitt Facebook-inlägg inför öppen ridå. 

I sitt brev lägger han all skuld på den uppkomna situationen på Discovery:

”Det är beklämmande hur det som många svenskar håller som något av det finaste vi har – vårt fotbollslandslag – har förminskats till en spelbricka för ett multinationellt företag. Ni äger rättigheterna och inget, varken praktiskt, juridiskt eller annat, hindrar er från att låta oss sända matchen om bara viljan finns”, skriver Comhems vd.

Anders Nilsson, vd Comhem.Foto: ANNA-KARIN NILSSON / ANNA-KARIN NILSSON EXPRESSEN

Han fortsätter:

”Vi har vid upprepade tillfällen den senaste tiden bett er förlänga nuvarande avtal, i alla fall till på måndag nästa vecka, för att på så sätt se till att svenska folket inte missar VM-kvalet på söndag. Men ni nekar. Om vi inte har kommit överens innan söndag vädjar jag till dig att kontakta dina chefer i USA om så behövs för att få lov att visa matchen.”

Discoverys vd svarade – på Facebook

Efter en stund svarade Discoverys vd Henriette Zeuchner på brevet – också på Facebook:

”Käre Anders, Du har mitt telefonnummer och jag vill ingenting hellre än att vi sitter ner tillsammans och hittar en lösning på den här situationen. Det var också därför jag ringde dig häromdagen”, skriver Discoverys vd.

Hon skriver också:

”Då lovade du att återkomma med ett skäligt erbjudande som skulle ta oss framåt. Men i stället gav du mig i princip samma förslag som du kom med i juli – att du ska ha mycket mer och betala mycket mindre. Samtidigt som du lägger på dina kunder fler avgifter. Tycker du verkligen att det är skäligt, Anders?”

Discoverys vd Henriette Zeuchner.

Discoverys vd avslutar med:

– Jag önskar verkligen att pajkastningen kunde sluta och att vi löste den här situationen tillsammans. Men jag tror att det är bättre att vi gör det i ett rum med lite mindre folk än här på Facebook, skriver Henriette Zeuchner som också lovar att ringa Anders Nilsson ”alldeles snart” för att lösa situationen.

Kanalerna blev fria på marknätet

Det var när avtalet gick ut vid midnatt mot fredagen som Comhem släckte ner Discoverys kanaler i sitt utbud då de inte var överens om ett nytt distributionsavtal. Tittarna som såg matchen mellan Roger Federer och Michail Juzjnyj i US Open fick inte se klart.

Eftersom avtalet med Comhems andra varumärke – Boxer – också löpte ut valde Comhem att avkryptera alla Discoverys kanaler som nås via Boxer. Det innebar fram till 11-tiden på fredagen fri tillgång till Kanal 5, Eurosport och de andra Discovery-kanalerna för alla hushåll med tv-antenn.

”Vi vill göra dig uppmärksam på att vi just nu frivisar mängder av kanaler och hoppas du kommer att tycka om deras utbud av av filmer, tv-serier och sport”, stod det i ett sms och mejl som Comhem skickade ut till sina kunder.

På frågan varför de avkrypterade säger Fredrik Hallstan, presschef på Comhem:

– Vi var skyldiga att göra det eftersom avtalet löpte ut. Om Discovery vill kryptera måste de nu vända sig till Teracom (äger och driver det svenska marknätet, reds. anm).

Enligt Comhem vände sig Discovery senare under fredagsförmiddagen till Teracom för att stoppa att kanalerna visades okrypterat via marknätet. Dan Panas, presschef på Discovery, hävdar att det inte stämmer att man vänt sig till statliga Teracom för att stoppa sändningarna.

– Det vi gjort är att påtala situationen för Comhem och förklarat att det ligger på deras ansvar att se till att den avtalslösa situationen vi har också verkställs. Vi har uppmanat dem att inte sända via marknätet, säger Panas.

 

Upprepade konflikter

Discovery har varit i konflikt med tv-leverantörer i Skandinavien vid flera tillfällen. Enligt flera Dina Pengar pratat med kan man hitta bakgrunden till konflikterna i hur Discovery fungerar globalt i förhållande till lokalt.

– Det är en global mediejätte som tjänar enorma pengar men inte lika mycket lokalt i Sverige och Skandinavien. Därför pressas man hårt att plocka hem mer vinster till moderbolaget men uppenbarligen har man svårt att bedriva affärer med sådan vinst på den svenska marknaden, säger en person i branschen.

– Tyvärr är situationen så här: ComHem/Boxer kontrollerar i dag över 50 procent av den svenska tv-marknaden. Just nu använder de sin storlek – och sin grindvaktsroll mellan våra program och tv-tittarna – för att diktera och pressa fram villkoren för ett avtal. Det är inte okej. Och det är inte heller långsiktigt hållbart för den svenska innehållsindustrin, säger Henriette Zeuchnert, vd för Dicovery Networks i Sverige, i ett pressmeddelande. 

Enligt Fredrik Hallstan beror konflikten på att Discovery vill ha mer pengar. En bild som inte delas av Zeuchnert:

– Den ersättning vi ber om för de utökade rättigheter som ComHem/Boxer vill ha, motsvarar priset på en kopp kaffe per hushåll och år. Och om ComHem/Boxer skulle vilja hitta en lösning står vår dörr öppen till fortsatta förhandlingar.

Fredrik Hallstan säger dock att det handlar om långt mycket mer pengar än ”en kopp kaffe per hushåll”, som nämns i flera intervjuer från Discovery-håll.

– Jag kan inte nämna någon exakt summa som det förhandlas om, men om det skulle röra sig om en kopp kaffe handlar det om en otroligt dyr kopp.

Discovery beklagar i pressmeddelandet att det blivit som det har blivit. Men skyller allt på Comhem/Boxer. 

– Det vi sett av ComHem/Boxer är en motpart som sysslar med tricks och kurragömmalekar med oss och sina kunder – alltså nära hälften av Sveriges befolkning. Allt ComHem/Boxer har sysslat med de senaste två månaderna är taktiska fördröjningar, och att i medier låtsas vara intresserade av stora sportsändningar och underhållningsprogram. Men vid förhandlingsbordet sätter de inte samma värde på det innehållet.

– Under torsdagen, sista dagen på vårt avtal, fortsatte ComHem/Boxer kräva både mer rättigheter av oss – och att få betala mindre. Tycker verkligen ComHem/Boxer att det är rimligt?

Kan missa matchen

Den 3 september ställs Sverige mot Vitryssland i VM-kvalet. De 4,5 miljoner människor som har Comhem/Boxer löper nu stor risk att missa den matchen. På Kanal 5 sänds även populära program som ”Wahlgrens värld”, ”Sofias änglar” och ”Breaking news”.

– Vi kommer fortsätta förhandla och vår ambition är naturligtvis alla tittare ska få tillbaka sina program så fort det bara går, säger Fredrik Hallstan.

– Vi bad innan det blev svart i rutan: "Kan vi inte förlänga till på måndag", så alla kan se matchen på söndag. Det sa de nej till. Men självklart finns det en möjlighet för dem att ändra sig så att vi kan slå på över helgen. Det blir lite krångligare, men vi är öppna för det. Har de en vilja att göra det, så är det helt okej med oss. 

 

Upprörda kunder

På Comhems Facebooksida är det många upprörda röster som höjs:

"Tråkigt! Jag förutsätter att alla era kunder kompenseras ekonomiskt för alla dessa uteblivna kanaler som enligt avtal med er ska ingå i utbudet", skriver en besviken följare. 

En annan skriver: 

"Vi som har Com hem via vår hyresvärd då? Hur kompenseras vi??? Det finns en del som ex. tittar på Kanal 5 och nu kan vi inte det. Men som vanligt är det bara betalande kunder som kompenseras. Vi är också betalande men via hyran och vi har kanske inte valt till något paket."

En tredje följare kräver en snabb lösning: 

"Lös detta. Jag betalar dyra pengar för att se på tv via er. Fixar ni inte byter jag, men riktigt tråkigt att man inte fått något mail om detta så att man hade kunnat göra något åt detta tidigare. Och uppsägningstid ska ej gälla, ni bryter mot kontraktet som jag betalar för."

Kunder ersätts

* Under september får betal-tv-kunder tillgång till ett stort antal kanaler och kunder som inte har C More Premium i dag får tillgång till hela C Mores utbud. Utöver hela C More Premium-paketet frivisas även över 40 kanaler ur Comhems utbud. Vissa kunder som redan har alla kanaler kan även välja på tre hyrfilmer som ersättning.

* För kunder i det analoga nätet (hyresgäster som har Comhem i väggen) som därför inte kan ta del av de kanaler Comhem frivisar ersätter Comhem fyra av de släckta kanalerna med att tillfälligt visa Comedy Central, National Geographic, History och TNT.

Källa: Comhem

 

Så många tittare har Kanal 5:s profiler

* 1,8 miljoner hushåll förlorade vid midnatt natten mot fredag Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Eurosport, Discovery Channel och Animal Planet. Totalt drabbas 4,5 miljoner tv-tittare.

* Gårdagens VM-kval mellan Sverige och Bulgarien toppade med 1,35 miljoner tittare och matchen mellan Sverige och Frankrike i juni hade nästan 1,5 miljoner. De siffrorna väntas nu bli betydligt lägre, när det endast går att följa matchen i Kanal 5:s webbtjänst, Dplay.

* Kanal 5:s tv-profiler väntas även tappa hundratusentals tittare den kommande tiden. Bland dem finns Filip och Fredrik, Sofia Wistam och Carina Berg. 

Så här många tittare hade profilerna på sina senaste sändningar:

Sofia Wistam/Sofias Änglar – 402 000

Carina Berg/Världens tuffaste jobb med Carina Berg – 332 000

Roy Fares/Dessertmästarna – 223 000

Morgan och Ola-Conny/En stark resa med Morgan & Ola-Conny - 171 000

Filip och Fredrik/Breaking News med Filip & Fredrik - 140 000

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!