Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Lista: Bostadsrättsägares mest skruvade klagomål

Flerfamiljshus – som upplagt för konflikt om man inte kommunicerar. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL
De vanligaste felanmälningarna kundtjänsten får rör värme, luft eller teknik som krånglar, Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL

Kan man avsätta föreningens ordförande för att hen agerar som en diktator?

Går det att förbjuda grannkatten från gården?

SBC (Sveriges bostadsrättscentrum) har listat sina märkligaste anmälningar.

Överraskande frågor dyker upp när bostadsrättsägare kontaktar sin bostadsrättsförvaltaren SBC, som förvaltar över 3 500 bostadsrättsföreningar runtom i landet.

De vanligaste felanmälningarna kundtjänsten får rör värme, luft eller teknik som krånglar, men ibland dyker det upp felanmälningar och klagomål av lite annorlunda karaktär.

Här har de listat några av de mer udda anmälningarna:

1. Jag vill avsätta styrelseordföranden i vår förening. Han agerar som en diktator och vi är ett gäng som tröttnat på det. Kan vi lämna in protestlistan till er?

2. Det står en cykel i entréplan i trapphuset. Jag vill göra en akut felanmälan på det här, det måste jouren åka ut på direkt!

3. Jag har köpt en grill som jag nu upptäckt att flera i föreningen använder, trots att det är min privata. Kan jag skicka kvittot till föreningen för ersättning?

4. En flicka står ensam på vår innergård och hon vägrar att svara på vilka som är hennes föräldrar. Jag har inte sett henne förut men ni kanske kan hjälpa till med det?

5. När jag beställer taxi till vår adress så åker den ständigt fel. Vad ska jag göra?

6. Grannens katt löper på gården. Jag har planerat att förbjuda detta men vill göra en felanmälan.

LÄS MER: Så vill svenskarna ha den perfekta bostadsrätten 

Rådet: Tala med varandra

Svaren på frågorna ovan handlar i de flesta fallen om kommunikation.

– När det kommer till konkreta klagomål på andra boende i en bostadsrättsförening brukar vi rekommendera de boende att tala med varandra. Det är oftast den enklaste lösningen för att få bukt med eventuella problem grannar emellan, säger Markus Pålsson, affärsområdeschef på SBC.

Listan över de vanligaste anmälningarna:

1. Fel temperatur på element.

2. Tekniska problem med tvättmaskin och/eller torktumlare.

3. Stopp i avlopp.

4. Fel på vitvaror.

5. Dålig ventilation eller odör.

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!