Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Bostadssajter granskas – lovar mer än de kan hålla

- Googla företagets namn och se vad andra skrivit, om det finns kritik och i så fall vad, säger Maria Nilsson, jurist på Konsumentverket om bostadssajternas lockelser.
Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL
Foto: PATRIK C ÖSTERBERG / /IBL IBL BILDBYRÅ
Konsumentverket uppmanar bostadssökande att noga googla företagens sajter för att se om det finns någon kritik.
Konsumentverket anser att Bostadstryggs information om abonnemanget och pris för det är otydligt. Företaget anger också felaktig information om ångerrätten.
Konsumentverket har undersökt sju bostadssajter.
1 / 7

Desperata bostadssökande lockas av bostadssajter i tron att de kan förmedla en bostad.

Konsumentverket slår nu ner på flera bostadssajter som marknadsför sig med chans till attraktiva kontrakt. 

– Vi har fått in anmälningar mot den här typen av sajter under ganska många år, säger Maria Nilsson, jurist på Konsumentverket.

Konsumentverket har granskat sju bostadssajter som annonserar om lediga hyreslägenheter. Företagen har ingen egen verksamhet med uthyrning utan det handlar om företag som samlar annonser från olika fastighetsbolag och annonsplatser, till exempel Blocket, och sedan presenterar dem på den egna plattformen. Information som är helt gratis Blocket eller på de kommunala bostadsbolagens och privata fastighetsägarnas sajter.

Lurade eller vilseledda av bostadssajterna

Bakgrunden till granskningen är de ständigt återkommande anmälningarna mot sajterna från människor som är på jakt efter en bostad. Många anser sig lurade eller vilseledda av bostadssajterna och inte förstått att de oftast kostar pengar.

– Vi ser i vår granskning att många bolag inte är tillräckligt tydliga med priset eller vad tjänsten innehåller. Risken finns att du tror att du kan få en lägenhet förmedlad till dig, medan du i själva verket måste söka som alla andra, säger Maria Nilsson, jurist på Konsumentverket.

– Det handlar fram för allt om att de inte förstått att de ingått ett abonnemangsavtal. En del anmälare förklarar att de inte förstått vad tjänsten innebär. Dessutom att de inte har någon fördel av att vara registrerade på sajterna eftersom annonserna finns tillgängliga på bostadsbolagens egna hemsidor. Man hittar annonsen, men man måste sedan gå in och söka precis som vanligt på varje enskild bostadssida.

Maria Nilsson, jurist på Konsumentverket.

Tar betalt för telefonsamtal

I det finstilta kan det framgå att det kostar pengar - från 250 kronor till 349 kronor per månad. Någon tar också betalt för telefonsamtalet när man ringer och frågar något om sajten. En bostadssajt som Expressen tittade på tog 9 kronor för varje enskilt samtal.

Flertalet av de granskade sajterna får också kritik från Konsumentverket för bristande information om villkoren för ångerrätt.

Ett vanligt upplägg på sajterna är att locka med gratis registrering. Men det är först om man ”uppgraderar” sitt medlemskap som man får möjlighet att kontakta hyresvärdarna, vars annonser finns samlade på sajten.

De sju bostadssajter som Konsumentverket granskat och slagit ner på:

Nevik Bostäder AB - www.hyresmaklaren.se

Ger sken av att vara hyresförmedlare. Kostnaden för tjänsten framgick inte tydligt. Felaktig information när det gäller ångerrätten.

Bostadsförmedling i Sverige AB - www.hyresbevakning.se.

Saknades information om kostnad för prenumerationstjänsten samt omfattningen av tjänsten. Saknades information om ångerrätten.

SCVLE Media AB - www.bostadstrygg.se.

Otydlig information om abonnemanget och pris för det. Felaktig information om ångerrätten.

Lägenhetsbyte Sverige AB - www.andrahand.se.

 Är en gratistjänst som granskats. Men är avskriven från fortsatt granskning.

Hyrenbostad Internetgruppen 2013 AB - www.hyrenbostad.se

Otydlig information om priset för tjänsten samt vad tjänsten omfattar. Felaktig information om ångerrätten.

Go Lob Fastigheter i Stockholm AB - www.hyradirekt.se.

Otydlig information om tjänstens egenskaper samt priset för tjänsten. Ger sken av att uppsägning måste ske på visst sätt. Information om ångerätt saknades.

Hyra Bostad I Sverige AB - www.hyrabostad.se.

Otydlig information om tjänstens egenskaper. Företaget har rättat sig efter Konsumentverkets granskning.

Konsumentverket kräver nu att företagen som rätta sig efter regelverket.

Hur ska då den som är på jakt efter en bostad tänka när det gäller bostadssajterna?

– Googla företagets namn och se vad andra skrivit, om det finns kritik och i så fall vad. Titta också på villkoren även om det känns tråkigt, manar Maria Nilsson på Konsumentverket.

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!