Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

4 av 5 svenskar: Stylad bostad höjer slutpriset

”Detaljerna kan vara helt avgörande för att köpare och säljare ska kunna mötas och göra en bostadsaffär som båda känner sig nöjda med”, säger Marcus Svanberg, vd på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

79 procent av svenska folket tror homestyling höjer bostadspriset med minst fem procent.

Men två av tre vet inte hur man går till väga.

– Att med enkla medel göra bostaden mer attraktiv för visningsbesökarna är en bra investering nu när marknaden är mer avvaktande, säger Marcus Svanberg på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

En pläd nonchalant kastad i soffan, flytande tvål från L:a Bruket och högar med citroner i köket.

Den som letar bostad börjar ganska snabbt känna igen de senaste homestyling-trenderna.

Men hjälper knepen säljarna att få ut mer för sin bostad?

Stylat och arrangerat för prospektet. Foto: Homesthlm

En ny undersökning som Sifo gjort på uppdrag av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling visar att 79 procent tror att slutpriset höjs med fem procent eller mer vid en lyckad homestyling.

 

LÄS OCKSÅ: Chocksiffror – så slår en ny fastighetsskatt 

”Detaljerna helt avgörande”

57 procent menar att priset trycks upp med tio procent eller mer– vilket i rena summor kan röra sig om hundratusentals kronor, visar undersökningen:

FRÅGA: Hur tror du att homestyling skulle påverka priset på en bostad som säljs?

Minska: 0 procent

Inte påverkas: 7 procent

Öka med 5 procent: 32 procent

Öka med 10 procent: 34 procent

Öka med 15 procent: 8 procent

Öka med 20 procent: 5 procent

Vet ej: 14 procent

– Detaljerna kan vara helt avgörande för att köpare och säljare ska kunna mötas och göra en bostadsaffär som båda känner sig nöjda med, säger Marcus Svanberg, vd på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

 

LÄS OCKSÅ: Stora skillnader i styrelsearvode mellan bostadsrätterna 

Maxa ditt livs största affär

I den andra delen av Sifo-undersökningen visar det sig att 74 procent av männen och 56 procent kvinnorna anser att de är dåliga på homestyling.

New York tycks vara ett återkommande väggtema när det kommer till homestyling. Foto: Homesthlm

 

65 procent anser sig ha bristande kunskaper i att styla bostaden inför en försäljning, enligt undersökningen:

FRÅGA: Är du duktig på homestyling?

Ja, väldigt: 4 procent (2 procent män, 6 procent kvinnor)

Ja, ganska: 25 procent (18 procent män, 33 procent kvinnor)

Nej, inte speciellt: 45 procent (46 procent män, 45 procent kvinnor)

Nej, inte alls: 20 procent (28 procent män, 11 procent kvinnor)

Vet ej: 6 procent

– Att med enkla medel göra bostaden mer attraktiv för visningsbesökarna är en särskilt bra investering nu när marknaden är mer avvaktande, säger Marcus Svanberg.

 

LÄS OCKSÅ: Räntekrig kan vänta – så blir du lånevinnare 

Fem tips: Så homestylar du

Anna Wallin är homestyling-expert och ger här fem värdefulla tips för att styla bostaden inför försäljning.

Anna Wallin

 

1. SNYGGA UPP: För mycket saker på en visning kan ge ett rörigt intryck. Försök att minimera antalet möbler och prylar utan att se alltför tomt ut. Måla över eventuella avskavningar, spika fast lister och se till att bostaden är ordentligt städad.

2. VAR NEUTRAL: På en visning är det viktigt att så många som möjligt ska kunna känna sig hemma i din bostad. Alla har vi olika stilar och inredningsfavoriter. Därför är det bra att ge en neutral känsla. Använd exempelvis vitt, grått, svart och beigt framför mer gälla färger. 

3. LYS UPP PÅ RÄTT STÄLLEN: Genom många och svagare lampor får bostaden ett mysigare intryck utan att kännas murrigt. I sovrum och vardagsrum kan belysningen vara svagare än i exempelvis kök och hall. 

”På en visning är det viktigt att så många som möjligt ska kunna känna sig hemma i din bostad”, säger Anna Wallin, homestyling-expert. Foto: Homesthlm

 

4. TÄNK PÅ FÖRSTA INTRYCKET: I hallen kan det vara bra att lägga lite extra krut. Tänd några, ljus och ställ fram gröna växter om det passar. Med en välkomnande hall får visningsbesökaren en bra första känsla som han eller hon tar med sig in i resten av bostaden.

5. GLÖM BULLAR OCH PARIKOR: Det är hög tid att avliva myten om att kanelbullsdoft eller badkaret fullt av paprikor skulle få spekulanterna att lägga ett extra bud på din bostad. Var dock vaksam på andra lukter. Vädra ut och se till att städa kyl, frys och andra förvaringsutrymmen – dessa kommer garanterat att öppnas under visningen.

 

Fotnot: Undersökningen är genomförd av Sifo på uppdrag av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling och slutfördes i december 2017. Totalt har 1 000 svenskar mellan 18-79 år från ett riksrepresentativt urval svarat på frågor.

Annons: