2000 blev Boris Benulic utsedd till vd för elbolaget Kraft & Kultur. Han är skyldig till att ha blåst upp företagets intäkter med 1,5 miljarder kronor Foto: MICHAELA HASANOVIC2000 blev Boris Benulic utsedd till vd för elbolaget Kraft & Kultur. Han är skyldig till att ha blåst upp företagets intäkter med 1,5 miljarder kronor Foto: MICHAELA HASANOVIC
2000 blev Boris Benulic utsedd till vd för elbolaget Kraft & Kultur. Han är skyldig till att ha blåst upp företagets intäkter med 1,5 miljarder kronor Foto: MICHAELA HASANOVIC
2000 blev Boris Benulic utsedd till vd för elbolaget Kraft & Kultur. Han är skyldig till att ha blåst upp företagets intäkter med 1,5 miljarder kronor Foto: MICHAELA HASANOVIC2000 blev Boris Benulic utsedd till vd för elbolaget Kraft & Kultur. Han är skyldig till att ha blåst upp företagets intäkter med 1,5 miljarder kronor Foto: MICHAELA HASANOVIC
2000 blev Boris Benulic utsedd till vd för elbolaget Kraft & Kultur. Han är skyldig till att ha blåst upp företagets intäkter med 1,5 miljarder kronor Foto: MICHAELA HASANOVIC

Boris Benulics dom står fast: Tre och ett halvt års fängelse

Publicerad

2000 blev Boris Benulic utsedd till vd för elbolaget Kraft & Kultur.

2011 framkom det att företagets intäkter var kraftigt uppblåsta. 

När bubblan sprack skakade hela den skandinaviska elmarknaden.

2015 dömdes den tidigare vd:n till 3,5 års fängelse i Södertörns tingsrätt.

Nu meddelar Svea hovrätt att de delar tingsrättens bedömning, rapporterar Di.

– Domen är komplett obegriplig. Jag är säker på att den rivs upp i hovrätten. Jag är lugn och full av förtröstan, sa Boris Benulic till Expressen efter domen i Södertörns tingsrätt 2015. 

På onsdagen, den 29 november 2017, fastställde Svea hovrätt tingsrättens dom. Den tidigare vd:n är fortsatt dömd till 3,5 års fängelse och fem års näringsförbud för grovt svindleri och grovt bokföringsbrott, skriver Dagens industri

Boris Benulic är skyldig till att ha blåst upp företagets intäkter med 1,5 miljarder kronor. Han har alltid nekat till brott. 

Ytterligare en person döms för medhjälp till grovt bokföringsbrott, men frias från medhjälp till grovt svindleri. Dagsböterna på 30.000 kronor som personen fick i tingsrätten stryks i hovrätten. Domen blir vilkorlig. 

 

LÄS MER: Benulic elrevolution blev en miljardsvindel

Benulic lurade en hel marknad

Härvan i Kraft & Kultur uppdagades för sex år sedan. Kraft & Kultur var ett av de första gröna elbolagen i Sverige. Affärsidén var att sälja både el och kultur. Bolaget blev snabbt en av de största elleverantörerna i Sverige – tills det visade sig att Benulic hade blåst upp siffrorna.

Boris Bunelic har alltid nekat till brott.Foto: MICHAELA HASANOVIC

2000 blev Boris Benulic - tidigare bland annat redaktör på den kommunistiska tidningen Stormklockan och marknadschef på vänsterförlaget Ordfront - vd på Kraft & Kultur. 

70 000 kunder

Kraft & Kultur hade som mest nästan 70 000 kunder. Bolaget konkurrerade med låga priser genom förmånliga långtidsavtal. Problemet var bara att Kraft & Kultur för egen del inte säkrade elpriserna, de såg alltså inte till att de kunde köpa el billigare än vad man sålde för.
För att dölja företagets stora förluster bokförde han icke-existerande inkomster på 1,5 miljarder kronor.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen