Försäljningen av elcyklar skjuter i höjden. Den här modellen har några år på nacken. Foto: Martina HuberFörsäljningen av elcyklar skjuter i höjden. Den här modellen har några år på nacken. Foto: Martina Huber
Försäljningen av elcyklar skjuter i höjden. Den här modellen har några år på nacken. Foto: Martina Huber
Med en elcykel får man lite extra hjälp på traven. Foto: Lasse SvenssonMed en elcykel får man lite extra hjälp på traven. Foto: Lasse Svensson
Med en elcykel får man lite extra hjälp på traven. Foto: Lasse Svensson

Boom för elcyklar – säljs som aldrig förr

Publicerad

Försäljningen av elcyklar slår nya rekord.

Nu flyttar marknadsledaren Cycleeurope hem produktionen av elcyklar till Varberg.

– Vi blir den enda av de större med tillverkning i Sverige, säger Sverigechefen Mårten Nydahl till Dagens industri.

Försäljningen av elcyklar i Sverige rusar.

Förra året såldes 30 000 elcyklar i Sverige – en uppgång med 50 procent jämför med årets dessförinnan.

Ändå står bara elcyklarna för 5 procent av den totala cykelförsäljningen på omkring 600 000 cyklar per år.

 

LÄS OCKSÅ: Cykelkaos vid Mall of Scandinavia

 

Mårten Nydahl är Sverigechef för Cycleurope, som är marknadsledare på elcyklar i Sverige och ingår i familjen Grimaldis cykelkoncern som omfattar varumärken som Monark, Crescent, DBS och Bianchi.

Spår fortsatt rusning

Cycleuropes elcyklar har hittills produceras i Frankrike, men i höst flyttar produktionen hem till Monarkfästet Varberg.

– Vi blir den enda av de större tillverkarna med tillverkning i Sverige, säger han till Di.se.

Mårtan Nydahl spår att försäljningen av elcyklar kommer att fortsätta att rusa och räknar med en fördubblad försäljning inom de närmaste åren.

 

LÄS OCKSÅ: Många fuskar med trängselavgiften

 

– Med tanke på att vägtrafiken måste minska sin klimatbelastning och att många unga inte tar körkort så ser vi jätteljust på framtiden, säger Mårtan Nydahl till DI.se.

I storstäderna har elcykeln blir populär bland pendlare som vill undvika trängselavgift och samtidigt motionera utan att bli svettiga.

– Allt fler spår elcykeln blir ett av framtidens viktigaste fordon, främst i de snabbt växande städerna där trängsel, dålig infrastruktur och miljön är stora problem, säger Mårtan Nydahl.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen