Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Bonnier News lyft – ökar vinsten till 211 miljoner

Anders Eriksson, vd för Bonnier News.Foto: OLLE SPORRONG

Bonnier News gör en vinst på 211 miljoner kronor under 2019 (april–december).

Det innebär en ökning med 116 miljoner jämfört med motsvarande period 2018.

– Jag är nöjd med resultatet med tanke på alla utmaningar på annonsmarknaden och det faktum att vi tog oss an nya verksamheter med lokaltidningar och magasin. Att då göra en stor resultatförbättring är både starkt och positivt, säger Anders Eriksson, vd för Bonnier News där Expressen ingår.

2019 rivstartade med att Bonnier News först tog över Bonnier Magazines & Brands, som ger ut livsstilsmagasin och specialtidningar, i januari.

Månaden efter förvärvades MittMedia-koncernen, som innebar att Bonnier News och norska Amedia blev ägare till 28 mellansvenska lokaltidningar.

Ytterligare två förvärv gjordes under hösten när HD-Sydsvenskan och Di-gruppen köpte Lokaltidningen respektive Dagens Samhälle.

Förvärven har inneburit både kostnadssynergier och lägre kostnader i de befintliga verksamheterna.

Expressen ett utropstecken

Expressen, vars resultat innefattar Lifestylegruppen, är ett utropstecken.

Det nybildade affärsområdet Expressen/Lifestylegruppen vänder ett för jämförbara enheter negativt resultat till vinst, från minus 63 miljoner 2018 till 15 miljoner 2019.

– Bonnier Magazines & Brands visar, trots vikande intäkter, ett positivt resultat 2019 jämfört med 2018 års stora förlust, säger Anders Eriksson, vd för Bonnier News.

Expressen – en del av Bonnier News

Expressen, Expressens sydsvenska edition Kvällsposten och Expressens västsvenska edition GT ingår i Bonnier News, som är en del av Bonnier Group. 

Bonnier News omfattar även bland andra Dagens Nyheter, Expressen, Helsingborgs Dagblad, Sydsvenskan, Bonnier Business Media, Bonnier Magazines & Brands/Lifestylegruppen och tryckerikoncernen Bold Printing Group.

2019 ökade den prenumererade upplagan för alla varumärken inom Bonnier News med två procent jämfört föregående år.

Minskad lösnummerförsäljning och vikande prenumerationsintäkter på printsidan har parerats med en kraftig ökning av digitala prenumerationer.

– Den sammantagna effekten är att tillväxten av digitala intäkter nu är större än minskningen av printintäkter, konstaterar Anders Eriksson.

Hela läsaraffären inom Bonnier News växer och de digitala prenumerationerna ökar.

 – Utvecklingen på Expressen är till exempel jättestark, säger Anders Eriksson.

Tar marknadsandelar på annonssidan

Annonsverksamheten föll tillbaka med 11 procent jämfört med motsvarande period 2018.

– Utmaningarna återfinns inom bland annat motor, resor och spelbolag, där effekten från spelbolag i hög grad har med regleringar på den svenska spelmarknaden att göra, säger Anders Eriksson.

Bonnier News gör dock generellt ett bra resultat 2019 jämfört och ökar även marknadsandelarna.

– Expressen påverkas en hel del av annonsmarknaden, men vi ser också att konkurrenten påverkats avsevärt mer, säger Anders Eriksson.

”2020 har börjat bra”

Två minussiffror inom Bonnier News-gruppen: HD-Sydsvenskan (minus 34 miljoner) och MittMedia (minus 71 miljoner).

För HD-Sydsvenskan handlar det om betydande operativa problem med distributionsverksamheten, vilket nu är åtgärdat.

– För MittMedia är det delvis omställningskostnader men det fanns också en negativ trend i verksamheten när vi tog över. Denna förbättrades under året och i år räknar vi med att vända verksamheten till lönsamhet.

Hur har 2020 börjat?

– Bra. Bättre än planerat, även om det är tidigt än, säger Anders Eriksson.

TV: Därför är Expressen kvinnornas val

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!