Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Bolund om skojeriet: "Det är bedrövligt"

– Det är ibland enormt aggressiv attityd man har från försäljarnas sida, säger Per Bolund.
Konsumentminister Per Bolund och lyssnar när svårt sjuke Sten-Olov luras teckna ett dyrt telefonabonnemang. Foto: Shutterstock.com/Ganjus

Raseriet mot oseriösa telefonförsäljare har nu nått fram till regeringskansliet.

Här sitter konsumentminister Per Bolund och lyssnar när svårt sjuke Sten-Olov luras teckna ett dyrt telefonabonnemang.

– Han är ju väldigt tydlig med att han inte vill fortsätta samtalet. Ändå vägrar försäljaren att släppa det, säger Bolund.

Kanske hade Sten-Olov Bjurell, 71, från Falun aldrig drabbats av den samvetslöse försäljaren från Svenska telebolaget om regeringen agerat snabbare för att stoppa oseriösa telefonförsäljare.

 

LÄS ÄVEN: Äldre luras att teckna dyra abonnemang

 

Utredningen ''Behovet av ett stärkt konsumentskydd'' ligger sedan förra sommaren på regeringens bord och handlar om hur konsumentskyddet vid telefonförsäljning bör stärkas. I uppgiften har också ingått att föreslå åtgärder.

Två tänkbara alternativ skissas:

• Ett skriftligt medgivare från konsumenterna om att de tillåter att bli uppringda av säljare.

• Dagens muntliga ja för att hamna i försäljarnas fälla kombineras med en skriftlig bekräftelse som skickas hem. Bekräftelsen måste undertecknas och skickas tillbaka innan avtalet är giltigt.

Det första alternativet spolades av utredningsgruppen. Däremot ansåg gruppen att införandet av en skriftlig bekräftelse för godkännande var en framkomlig väg.

Hade hoppats på en ändring

Regeringen har haft utredningsförslaget på sitt bord i drygt 15 månader.

– Vi hade hoppats att en ändring skulle ha skett till i höst, säger processrådet Carolina Andersson på Konsumentverket.

Men besvikna handläggare på Konsumentverket har noterat att inget skett utan anmälningarna från utsatta åldringar har fortsatt komma in till Konsumentverket och polisen.

 

LÄS ÄVEN: Polisen står maktlös mot telefonskojarna

 

Per Bolund (MP), är regeringens konsumentminister och väl förtrogen med problemet. Han har själv lyssnat till några av de ljudfiler som anmälts till Konsumentverket.

– Det är ibland enormt aggressiv attityd man har från försäljarnas sida. Man vägrar att ta ett nej, trycker på och vägrar ge sig helt enkelt. Så ska försäljning inte gå till i Sverige.

– Jag har blivit upprörd över hur man fortsätter att ligga på och i princip tvingar fram besked och svar. Men också hur man tolkar mumlanden som ja när det kanske är en konsument som i själva verket funderar. Det har också förekommit att man klippt i de inspelade banden för att det ska låta som om konsumenten säger ja, säger Per Bolund.

Sten Olov en av de drabbade

Expressen spelar upp ett samtal för Per Bolund. Det är ett samtal där en säljare från Svenska Telebolaget försöker övertala 71-årige Sten-Olov Bjurell att byta telefonabonnemang. Karlstadbon Johan Saxerud, 34, som har en ledande ställning i företaget, förnekar att han gjort något fel utan skyller på anställning som inte följt de interna direktiven.

Det avtalstrasset som Sten-Olov Bjurell hamnade i tog honom mycket hårt. Broder Göran försökte hjälpa honom.

– Men de stod på sig och krävde att min bror skulle betala, har Göran tidigare berättat.

Svenska Telebolaget skickade till slut en så kallad sluträkning på drygt 5 000 kronor.

– Sten-Olov var helt olycklig. Det tog honom oerhört hårt att han skulle betala över 5000 kronor. Det var fruktansvärt. Han drabbades av ångest, kunde inte sova på nätterna, har svägerskan Irene Bjurell berättat för Expressen.

Per Bolund lyssnar tyst på säljarens drivande telefonsamtal med Sten-Olov Bjurell. Sedan säger han:

– Han är ju väldigt tydlig med att han inte vill fortsätta samtalet. Ändå vägrar försäljaren att släppa det.

Varför händer det då inget med det förslag som ligger på regeringens bord?

– Förslaget har varit ute på remiss och vi håller på och bereder ärendet i regeringskansliet, säger Per Bolund.

Bolund: "Är också otålig"

Konsumentverket är lite otålig och tycker att lagstiftningen borde ha varit på plats i dag. Det dräller in anmälningar från folk som varit utsatta för oseriösa försäljare över telefon.

– Jag är också otålig. Det är en bedrövlig situation som vi nu ser på marknaden där alltför många konsumenter blir lurande.

– Det är ett ganska omfattande förslag. Därför behöver vi arbete igenom det rejält.

 

 

Foto: (C) Pelle T Nilsson / (C) PELLE T NILSSON/STELLA PICTU STELLA PICTURES

 

Varför tar det så lång tid?

_ När det är komplexa frågor kan det ta lång tid och när det gäller lagstiftningsfrågor är det av stor vikt att de balanseras på ett bra sätt.

Per Bolund ger ingen fingervisning om när regeringen är beredd att sätta ner foten och lägga ett förslag som ska stoppa telefonskojarna.

– Jag hoppas att vi ska komma fram med ett skarpt förslag så fort som möjligt.

Per Bolund signalerar att det förslag som regeringen troligen kommer att gå fram med är ett med skriftlighetskrav. Konsumenten som sagt ja över telefon får ett avtalsförslag hem med posten som ska undertecknas och returneras till säljbolaget. Först därefter är avtalet giltigt.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!