Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Bolånejättens kritik mot storbankerna: "De motverkar utvecklingen"

Foto: TT NYHETSBYRÅN

Storbankerna försvårar bolånekunders bankbyten genom den så kallade amorteringsblanketten. Nu måste Finansinspektionen ta tag i bankernas agerande, anser statliga SBAB:s vd Klas Danielsson.

– Bankerna motverkar utvecklingen, skriver Klas Danielsson i en debattartikel. 

Expressen har tidigare berättat om storbankernas nya vapen för att behålla kunderna – den så kallade amorteringsblanketten. 

Amorteringsblanketten, som tagits fram av branschorganisationen Bankföreningen, har länge varit ett gissel för mindre banker som vill ta kunder från storbankerna. När en kund ska byta bank måste han eller hon nämligen först meddela den gamla banken. Den gamla banken ska då upprätta en blankett med detaljerade uppgifter om lån, objekt och amorteringsvillkor. Det är för det mesta inget som kunden får automatiskt via sin internetbank, utan uppgifterna skickas ut på blankett. 

Det betyder att kunden först måste ringa storbanken och be om uppgifterna, som sedan ska skickas med vanlig post. Därefter måste kunden posta, eller scanna in, blanketten vidare till den bank de vill byta till. En tidsödande process.

Krånglig flyttprocess

Det har SBAB:s vd Klas Danielsson nu tröttnat på. 

– Processen för flytt av bolån blir krånglig, tidskrävande och riskerar att förlängas till dess att kunden helt enkelt inte orkar försöka längre. Detta har gjort att transparensen och rörligheten på bankmarknaden har minskat, vilket drabbar bolånetagarna i form av för höga bolåneräntor, skriver Klas Danielsson på DI Debatt.  

För kunden skulle processen bli enklare och snabbare om amorteringsunderlaget dels kunde vara digitalt, dels var enhetligt utformat. Men på Bankföreningen har man inte lyckats enas fullt ut om en enhetlig utformning. 

Krav på digitalt amorteringsunderlag

Klas Danielsson anser nu att det bör ställas krav på alla banker att de ska tillhandahålla amorteringsunderlag digitalt och att det ska vara enkelt åtkomligt för kunderna i deras internatbank. Dessutom bör Finansinspektionen, som införde amorteringskravet, vara den som ställer krav på hur underlaget ska utformas. 

– När resten av samhället och näringslivet blir alltmer digitaliserat och transparent är det uppseendeväckande att banker inom bolåneområdet motverkar utvecklingen, säger Klas Danielsson. 

I helgen skrev Finansinspektionens generaldirektör Erik Thedéen en artikel på DN Debatt där han försvarade amorteringskravet och menade att det inte är kravet i sig som hindrar unga från att köpa bostad, något som kritiker ibland hävdat. I stället är det prisuppgångarna i sig. 

– Jag menar att kritiken ger en missvisande bild av ungas möjligheter att låna, skrev Erik Thedéen. 

Därför finns amorteringsblanketten

Amorteringsblanketten togs fram av Bankföreningen för att möta Finansinspektionens krav som kom med amorteringskravet. 

 

Bakgrunden till FI:s krav är att myndigheten ville säkerställa att bolånekunder ska kunna ta med sig de regler som omgärdade deras befintliga lån till en ny bank. Med andra ord ska byta av bank inte utlösa amorteringskrav. Kraven ska endast utlösas vid byte av säkerhet, det vill säga en flytt till ny bostad. 

 

Flera banker har dock uppgett att man infört amorteringskrav även på "gamla lån" som endast gäller byte av bank. 

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!