Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Bokningkaos hos SAS – timslånga telefonköer

SAS nya Airbus A320 Neo. Foto: JESSICA GOW/TT / TT NYHETSBYRÅN
SAS Boeing 737-flygplan parkerade vid terminal 4 på Arlanda flygplats.Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

SAS-kunder rapporterar om hur de tillbringat upp mot nio timmar i telefonkö till flygjättens kundtjänst – utan att få svar. 

Orsaken till haveriet är det nya, toppmoderna bokningssystemet på bolagets hemsida.  

– Det är inte helt 100-procentigt i nuläget, säger Fredrik Henriksson, presstalesman för SAS. 

På SAS Facebooksida så luftar kunder frustration som byggts upp av timmars väntan i flygbolagets telefonkö. 

Imran till GP: "Jag stod sex timmar i kö i går"

Har själva stått i telefonkö i över åtta timmar utan att få hjälp! Och ja, det är akut annars hade vi inte stått i telefonkö så länge", skriver en kund.  

"Tredje dagen i rad jag försöker nå kundtjänst. Efter en och en halv timme har jag avancerat från plats 24 till 12", skriver en annan. 

Göteborgs-Posten, GP, har talat med kunden Iman Kurdali som drabbats av av de långa kötiderna.  

– Jag stod sex timmar i kö i går. Jag hade inget val utan var kvar i telefonen, jag vet inte vad de håller på med, säger hon till GP, enligt TT. 

SAS: "Jobbar intensivt med att lösa problemen"

Under tisdagseftermiddagen bekräftar SAS att telefonköerna fortfarande är långa till kundtjänsten. 

– Vi har fortfarande betydligt längre köer än vad vi normalt sett har, och jobbar intensivt med att lösa de här problemen. Vi beklagar naturligtvis om det är några kunder som behöver vänta, säger Fredrik Henriksson, flygbolagets presstalesman till Expressen.  

Det finns kunder som skriver på er Facebooksida att de suttit åtta timmar i telefonkö? 

– Åtta timmar låter väldigt länge, men är det någon som säger så så kan det mycket väl vara så. Vi har ju olika typer av medlemskap, för våra Eurobonusmedlemmar till exempel. Är du inte medlem så går de som är exempelvis guldmedlemmar före i kön. Vårt lojalitetsprogram i Eurobonus bygger lite på det. 

Toppmodern hemsida med småbuggar

Men det är inget tekniskt strul i företagets kundtjänst som ligger bakom väntetiderna.  

– Vi har några olyckliga faktorer som bidrar till detta. Dels en ny hemsida som vi fortfarande har en del utmaningar med. Det bygger på det mest moderna bokningssystemet man kan ha i dag men det är inte helt 100-procentigt i nuläget. Vi försöker förenkla det så mycket som möjligt och fixa till alla småbuggar.  

När bokningssystemet inte fungerar ringer människor till kundtjänsten. Eftersom det även är den del av året med högst bokningstryck, och det varit en en hel del ändringar i trafiken under helgen, så har trycket på kundtjänsten ökat ytterligare. 

– Vi jobbar naturligtvis intensivt med att lösa de här problemen, säger Fredrik Henriksson. 

Så slipper du köerna till kundtjänsten

Fredrik Henriksson råder kunder att söka andra vägar än kundtjänsten: 

SAS-appen 

– Vi rekommenderar ombokning i appen som ett alternativ, säger Fredrik Henriksson. 

Kontaktformulär

–  Gäller det en resa som man redan har genomfört så finns ett kontaktformulär på vår hemsida, säger Fredrik Henriksson. 

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!