Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Bluffannons märkt Ikea lurar kunder i populär app

I en annons i appen Messenger finns falsk information om en tävling med Ikea.
Ikea har tidigare varit utsatta för folk som använder deras namn i bedrägeriförsök. Foto: / SHUTTERSTOCK

"Ikea 75 år! Vi ger nu bort presentkort på 10 000 kr, till 75 lyckliga tjejer och killar i Sverige!" 

Denna annons med avsändaren Ikea Offers syns i Facebooks meddelandeapp Messenger.

– Vi på Ikea står inte bakom den här kampanjen, säger Felix Östman, presstalesperson på Ikea.

Erbjudandet i appen Messenger är en bluff och Ikea uppmanar kunder att inte delta i tävlingen. Det som krävs för att delta i tävlingen är att du ska gilla posten, kommentera ditt förnamn och besöka en webbsida.

– Vi begär aldrig ut känslig information i annonser från oss. Vi ser jätteallvarligt på att sådant här sker och att människor luras, säger Felix Östman.

Vanligt med fejkade Ikea-kampanjer 

Han berättar att det ofta cirkulerar liknande kampanjer och erbjudanden där Ikea inte är avsändare. Annonserna kan synas i sociala medier eller skickas via mejl och sms. Kunder hör av sig till Ikea och berättar om bluffkampanjer.

 

LÄS MER: Pensionsmyndigheten varnar för bluff-sms

 

– Om ett erbjudande verkar för bra för att vara sant, så är det inte sant. Man ska aldrig klicka på sådana annonser. Får man ett mejl ska man radera det direkt, säger Felix Östman.

Ikea har många gånger sett liknande kampanjer. De har en hemsida där det ger tips och råd om vad ett bluffmelj är, hur man upptäcker det och vad man ska göra med det.

 

LÄS MER: Ikea varnar för nya bluffen: "Allvarligt"

 

– Har man blivit utsatt för bedrägeri så ska man anmäla det till polisen, säger Felix Östman.

Ikea har aldrig annonserat i appen Messenger. 

Farligt att klicka på blufflänkar i Messenger

Jan Olsson, bedrägerisamordnare på polisen, säger att han inte hört talas om kampanjer som denna i appen Messenger. Han varnar också från att följa de steg som krävs för att delta i tävlingen.

– Det kan uppstå knepigheter om du trycker på länken som finns i annonsen. De kan be dig att lämna ut kontouppgifter och annan information. Men det finns också risken att att du kommer till en sida som är smittad med skadlig kod som du laddar ner och som kan tömma ditt bankkonto, säger Jan Olsson.

Formerna för bedrägerier förändras ständigt. Sociala medier är ett sätt för de som försöker lura folk att nå ut med sina kampanjer.

– Nya varianter kommer naturligtvis hela tiden i och med att folk blir varnade och lär sig att inte gå på dem efter ett tag. Därför försöker de hela tiden förändra sig. Först kan det vara mejl, sedan sms och efter det Messenger, säger Jan Olsson.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!