Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Blondinbellas sågning av H&M:s strategi

Foto: CHRISTINE OLSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Foto: FOCKE STRANGMANN / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

H&M:s aktiekurs har under lång tid fallit som en sten – och försäljningen slirar.

Entreprenören och bloggaren Isabella Löwengrip sätter i en artikel på Breakit fingret på klädjättens problem.

– H&M har varit extremt sparsamt med vilka personer de vill samarbeta med. De har ansett sig vara lite för fina för att jobba med influencers, och tackat nej till många samarbeten. Sånt slår tillbaka.

2017 var ett tungt år för H&M, och för en dryg vecka sedan redovisade den svenska klädjätten nya dystra kvartalssiffror. 

Bolaget slog då visserligen de lågt ställda förväntningarna för fjärde kvartalet 2017 – men försäljningen minskade och resultat blev betydligt sämre jämfört med året före.

Aktien rasade på börsen, och flera internationella storbanker sänkte sina riktkurser.

 

LÄS MER: Smäll mot fondspararna efter H&M-ras på börsen

 

”Marknaden tagen på sängen”

– Många har sett på H&M som ett lönsamt tillväxtbolag i väldigt många år. Nu är finansmarknaden tagen på sängen och funderar över vad som händer. Man kan se det som ett paradigmskifte, säger Pingis Hadenius, affärspartner till Isabella Löwengrip till Breakit.

Isabella Löwengrip började som bloggare. Hon har utvecklats till en entreprenör med ett urstarkt varumärke i sociala medier. Alltså just där H&M har hamnat på efterkälken:

– H&M har varit extremt sparsamt med vilka personer de vill samarbeta med. De har ansett sig vara lite för fina för att jobba med influencers och tackat nej till många samarbeten. Sånt slår tillbaka, säger hon i intervjun. 

Enligt Pingis Hadenius räcker det inte bara att finnas på sociala medier, utan man måste använda dem på rätt sätt – och ha en dialog med dem. 

Återlanserade kundklubben

H&M:s problem på nätet gjorde att man återlanserade kundklubben för knappt två veckor sedan.

I samband med nysatsningen flyttades hm.com och H&M Club till en ny teknisk plattform. Flytten råkade dock ut för problem med tekniken. Vilket innebar att kunder hade svårt att logga in och lägga beställningar.

“Förflyttningen har dessvärre medfört en del tekniska problem där vi har fått feedback från våra kunder att det finns svårigheter med att logga in på de nya klubbsidorna. Stora delar av problemet är nu löst och vi arbetar så snabbt vi kan för att åtgärda resterande buggar", skriver H&M:s presskontakt Amanda Larsson i en kommentar till Breakit.

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!