Foto: CHRISTINE OLSSON/TT / TT NYHETSBYRÅNFoto: CHRISTINE OLSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
 Foto: CHRISTINE OLSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Foto: FOCKE STRANGMANN / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅNFoto: FOCKE STRANGMANN / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
 Foto: FOCKE STRANGMANN / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Blondinbellas sågning av H&M:s strategi

Publicerad

H&M:s aktiekurs har under lång tid fallit som en sten – och försäljningen slirar.

Entreprenören och bloggaren Isabella Löwengrip sätter i en artikel på Breakit fingret på klädjättens problem.

– H&M har varit extremt sparsamt med vilka personer de vill samarbeta med. De har ansett sig vara lite för fina för att jobba med influencers, och tackat nej till många samarbeten. Sånt slår tillbaka.

2017 var ett tungt år för H&M, och för en dryg vecka sedan redovisade den svenska klädjätten nya dystra kvartalssiffror. 

Bolaget slog då visserligen de lågt ställda förväntningarna för fjärde kvartalet 2017 – men försäljningen minskade och resultat blev betydligt sämre jämfört med året före.

Aktien rasade på börsen, och flera internationella storbanker sänkte sina riktkurser.

 

LÄS MER: Smäll mot fondspararna efter H&M-ras på börsen

 

”Marknaden tagen på sängen”

– Många har sett på H&M som ett lönsamt tillväxtbolag i väldigt många år. Nu är finansmarknaden tagen på sängen och funderar över vad som händer. Man kan se det som ett paradigmskifte, säger Pingis Hadenius, affärspartner till Isabella Löwengrip till Breakit.

Isabella Löwengrip började som bloggare. Hon har utvecklats till en entreprenör med ett urstarkt varumärke i sociala medier. Alltså just där H&M har hamnat på efterkälken:

– H&M har varit extremt sparsamt med vilka personer de vill samarbeta med. De har ansett sig vara lite för fina för att jobba med influencers och tackat nej till många samarbeten. Sånt slår tillbaka, säger hon i intervjun. 

Enligt Pingis Hadenius räcker det inte bara att finnas på sociala medier, utan man måste använda dem på rätt sätt – och ha en dialog med dem. 

Återlanserade kundklubben

H&M:s problem på nätet gjorde att man återlanserade kundklubben för knappt två veckor sedan.

I samband med nysatsningen flyttades hm.com och H&M Club till en ny teknisk plattform. Flytten råkade dock ut för problem med tekniken. Vilket innebar att kunder hade svårt att logga in och lägga beställningar.

“Förflyttningen har dessvärre medfört en del tekniska problem där vi har fått feedback från våra kunder att det finns svårigheter med att logga in på de nya klubbsidorna. Stora delar av problemet är nu löst och vi arbetar så snabbt vi kan för att åtgärda resterande buggar", skriver H&M:s presskontakt Amanda Larsson i en kommentar till Breakit.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen