Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Blondinbella fälls för smygreklam på blogg

Reklamombudsmannens opinionsnämnd slår fast att Isabella Löwengrip gjort reklam utan att markera. Foto: Robert Eklund / STELLA PICTURES

Blondinbella blir ordentligt uppläxad för sin blogg. Superbloggerskan anklagas för att ha gjort smygreklam för det egna märket Flattered i strid mot reglerna.

Bakom uppläxningen står reklamombudsmannens opinionsnämnd, Ron, som fällt hennes inlägg.

FAKTA

Stiftelsen Reklamombudsmannen är näringslivets självreglering som verkar för en hög etisk nivå i all kommersiell marknadskommunikation riktad mot den svenska marknaden. Det sker genom prövning om reklam följer Internationella Handelskammarens (ICC:s) Regler för Reklam och Marknadskommunikation.

Reklamombudsmannen är instiftad av näringslivet på initiativ av Sveriges Annonsörer och Näringslivets delegation för marknadsrätt. De prövande instanserna är Reklamombudsmannen (RO) och Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON).

Reklamombudsmannen är näringslivets självreglering och är alltså inte en statlig myndighet, organisationen har inte möjlighet att besluta om avgifter eller skadestånd. Motsvarande självregleringssystem finns inom EU och övriga delar världen. Inom EU samordnas självreglering av reklam av paraplyorganisationen European Advertising Standards Alliance (EASA), som har sitt säte i Bryssel.

Det en privatperson som anmält Isabella ''Blondinbella'' Löwengrip för ett blogginlägg. I en text skrev hon om sina egna skor av märket Flattered och la in länkar till företagets webbshop samt uppmanat läsarna att förbeställa skorna genom att klicka på länken som leder till webbshopen.

Anmälaren hävdade att Blondinbella borde ha reklammarkerat länken så att läsarna förstår att det handlar om reklam insugit i bloggtexten.

Blondinbella försvarade sig med att hennes webbplats i dess nuvarande form bedrivs som en plattform för de bolag som hon är engagerad i, vilket omfattar det aktuella bolaget Flattered AB. Alltså ska den inte betraktas som en privatblogg.

Rons kritik i tre steg

Men Reklamombudsmannens opinionsnämnd som fått anmälan på sitt bord, slår fast att bloggen är visst privat. Ron pekar på flera omständigheter.

• Överst finns en bild på Blondinbella.

• Blogginläggen handlar om hennes liv och hennes arbete som egenföretagare.

• Det är helt klart att det är Blondinbella som driver företaget Flattred AB dit hon länkat från inlägget.

 

LÄS OCKSÅ: Kungens bästisar – maktelitens topp

 

I beslutet skriver Ron att reklamen ''av en genomsnittskonsument uppfattas som ett blogginlägg och inte som reklam eftersom inlägget är utformat som ett personligt blogginlägg''.

Avsaknaden av reklammärkning gör att inlägget fälls av RON. Blondinbellas inlägg strider mot artikel 9 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!