Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Black friday: Var fjärde ”reavara” redan prishöjd

Många konsumenter ger sig ut på jakt efter reafynd idag.Foto: KARIN WESSLéN/TT / TT NYHETSBYRÅN
Det går att göra att göra fynd om man är påläst som konsument.Foto: KARIN WESSLéN/TT / TT NYHETSBYRÅN

Mer än var fjärde produkt som reas ut under Black friday har först höjts med i snitt 27 procent under hösten.

Det avslöjar en analys från Pricerunner.

– Ett av fyra erbjudanden är produkter som först höjts i pris, för att sedan ”reas” ut, uppger Nicklas Storåkers, vd på Pricerunner.

Handeln är full gång under fredagens köpfest Black friday. Trots spridda protester från miljörörelsen flockas folk i butikerna för att försöka göra fynd så här i början av julhandeln.

Men det gäller att vara kritisk som konsument. Alla ”reapriser” är inte vad man tror. Detta avslöjar en analys som prisjämförelsetjänsten Pricerunner nu publicerar.

”Finns hårresande exempel”

Enligt analysen är 27 procent av alla produkter som reas ut under Black friday varor  som under hösten har prishöjts med i genomsnitt – 27 procent.

 – Det är otroligt mycket bra dealar på Black friday. Men samtidigt ska man se upp för bluffreorna. Ett av fyra erbjudanden är produkter som först höjts i pris, för att sedan ”reas” ut. De flesta butiker sköter sig, men det finns många hårresande exempel på bluffreor, säger Nicklas Storåkers, vd på Pricerunner.

Kategorier med högst andel bluffreor

1. Camping och friluftsliv 77 %

2. Barnskor 61 %

3. Barnkläder 59 %

4. Väskor 57 %

5. Heminredning 56 %

6. Skor 53 %

7. Kastruller och stekpannor 51 %

8. Möbler 49 %

9. Spishällar 47 %

10. Kökstillbehör 47 %

Källa: Pricerunner

Ett annat trick som förekommer är att butikerna jämför sina priser med tillverkarnas rekommenderade priser, som sällan gäller i verkligheten.

– Då ser reorna större ut än vad de verkligen är, konstaterar Storåkers.

Som konsument gäller det att vara påläst och planera sina inköp. Annars kan ”reafyndet”  bli en dyrköpt historia.

Enligt PriceRunners undersökning, sim gjorts i samarbete med Kantar SIFO,uppger 51 procent av de tillfrågade att man inte litar på butikernas reor.

Det är framför allt äldre konsumenter som är skeptiska. I åldern 18-29 är det däremot bara 39 procent som ifrågasätter de rabattsatser som butikerna uppger.

Kategorier med lägst andel bluffreor

1. Husdjurstillbehör 3 %

2. Robotdammsugare 3 %

3. Strykjärn 4 %

4. Smart watches 4 %

5. Tandvård 6 %

6. Kaffemaskiner 7 %

7. Mobiltelefoner 7 %

8. Rakapparater och trimmers 8 %

9. Smink 9 %

10. Inomhusklimat 11 %

Populäraste produkterna på Black friday

1. Kläder 25 %

2. Smink och parfym 11 %

  Spelkonsoler och spel 

3. Datorer 10 %

4. Leksaker 9 %

Hörlurar och headset 9 % 

Skor

Heminredning

5. TV 7 %

Källa: Pricerunner

TV: Vd:n om bluffpriserna under Black friday.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!