Bilderna ska vara tagna i slutet av september och visar hur hundratals paketsäckar dumpats på varandra under bar himmel Foto: PrivatBilderna ska vara tagna i slutet av september och visar hur hundratals paketsäckar dumpats på varandra under bar himmel Foto: Privat
Bilderna ska vara tagna i slutet av september och visar hur hundratals paketsäckar dumpats på varandra under bar himmel Foto: Privat
Postnords kommunikationsdirektör, Thomas Backteman. Foto: PostnordPostnords kommunikationsdirektör, Thomas Backteman. Foto: Postnord
Postnords kommunikationsdirektör, Thomas Backteman.  Foto: Postnord
Emma Maraschin, enhetschef för posttillsyn hos PTS Foto: Post- och telestyrelsen, PTS.Emma Maraschin, enhetschef för posttillsyn hos PTS Foto: Post- och telestyrelsen, PTS.
Emma Maraschin, enhetschef för posttillsyn hos PTS Foto: Post- och telestyrelsen, PTS.
Bilderna ska vara tagna i slutet av september och visar hur hundratals paketsäckar dumpats på varandra under bar himmel Foto: PrivatBilderna ska vara tagna i slutet av september och visar hur hundratals paketsäckar dumpats på varandra under bar himmel Foto: Privat
Bilderna ska vara tagna i slutet av september och visar hur hundratals paketsäckar dumpats på varandra under bar himmel Foto: Privat

Bilderna visar Postnords paketkaos – på Arlanda

Publicerad

Här är bilderna som visar att Postnords kinesiska mardröm på Arlanda inte är ny. 

De ska vara tagna i slutet av september och visar hur hundratals paketsäckar dumpats på varandra under bar himmel. 

– Vi kan konstatera att så som det ser ut på de där bilderna, så ser det inte längre ut hos oss, säger Thomas Backteman, kommunikationschef för Postnord. 

På måndagen kunde Svenska Dagbladet presentera bildbevis på hur postsäckar staplats under bar himmel vid Postnords terminal på Arlanda. 

Säckarna låg i burar, på vagnar och i några fall på marken. 

Expressen har nu fått ytterligare bilder som bekräftar bilden av pakethaveriet vid terminalen på Arlanda.  

LÄS MER: Myndigheten granskar Postnords paketkaos 

Påsarna till Postnord ligger staplade utomhus direkt på marken

De visar vad som ser ut som hundratals säckar staplade likt skyttegravsvärn längs de överfulla postburarna. 

Bilderna är inte tagna i samband med Black Friday, eller inför någon högtid, utan i slutet av september, enligt uppgiftslämnaren. 

– Vi kan konstatera att så som det ser ut på de där bilderna, att det står den mängden säckar på marken, så ser det inte längre ut hos oss. Och det beror på att vi har ökat vår kapacitet att processa paket, säger Thomas Backteman, kommunikationschef för Postnord.

Bilderna ska vara tagna i slutet av september och visar hur hundratals paketsäckar dumpats på varandra under bar himmel.Foto: PRIVAT

Har ni känt till att det sett ut på det här sättet? 

– Vi har naturligtvis känt till att det har varit väldigt stora volymer av paket som kommer från Kina, och att det är en utmaning att hantera dem. Och vi har successivt jobbat på en process för att hantera det. Vi har fått en ny terminalchef sedan ett par månader tillbaka och han har prioriterat hanteringen ute vid Arlanda. Han har sett till att vi har fått till stånd ett sätt att hantera den jättestora mängd paket som kommer på ett bättre sätt än vi klarat av att göra tidigare, säger Thomas Backteman. 

LÄS MER: Postnord dumpar paket på Arlanda – ligger ute i regnet 

Postnord har köpt fler vagnar efter att bilderna togs

Postnord har berättat att de tar emot cirka 150 000 paket på Arlanda varje dag – bara från Kina. 

Expressen har skickat bilderna till Post- och Telestyrelsen, PTS, som i förra veckan startade ett tillsynsärende om paketkaoset på Arlanda. 

– Jag har egentligen inga ytterligare kommentarer om bilderna. De är ju tagna i mitten av september och sedan dess har Postnord köpt fler vagnar, enligt uppgifterna de gett oss, för att de inte ska förvara säckarna på marken, säger Emma Maraschin, enhetschef för posttillsyn hos PTS. 

Påsarna ses ligga i högar på bilderna.Foto: PRIVAT

Post- och telestyrelsen har berättat att de fått garantier från Postnord om att paketen förvaras på ett säkert ställe utan risk för att integriteten äventyras. 

LÄS MER: Priset för att skicka brev höjs nästa år

Postnord: de kinesiska paketen innehåller billiga varor

"Alla som arbetar på airside har möjlighet att röra sig bland säckarna och kan i praktiken plocka på sig då enbart en liten del under tak är videoövervakad", uppger tipsaren. 

– Hela det här området är en del av Arlanda kontrollzon, som är ett stängt område där det krävs behörighet för att komma in. Vi har ingen specifik bevakning på vår del av området, däremot så har vi inga stora utmaningar med att det försvinner paket. Och det beror rätt mycket på vad de här paketen innehåller: det är mobiltelefonskal, hårsnoddar, kylskåpsmagneter och andra billiga varor som väger under 50 gram eftersom de ska kunna köras i brev till Sverige, säger Thomas Backteman, kommunikationschef för Postnord. 

Postnord har berättat att de tar emot cirka 150 000 paket på Arlanda varje dag – bara från Kina. Foto: PRIVAT

Post- och telestyrelsen har i en skrivelse frågat vad Postnord gör för att få bukt med paketsituationen på Arlanda och den statliga postjätten har punktat ner de åtgärder som de genomfört (se faktaruta). 

Så kämpar Postnord mot paketkaoset på Arlanda

"Vår bedömning är att vi i princip är i fas och nedan finner du en sammanställning kring de aktiviteter som genomförts och pågår", skrev Postnord i ett mejl till PTS i slutet av november. 

Sedan punktade Postnord upp 10 åtgärder som genomförts för att komma till rätta med problemen: 

Nyanställt drygt 30 medarbetare senaste månaderna

Alla medarbetare på Arlandaterminalen har fått erbjudande om att gå upp till 100 % anställningsomfattning

Startat ett helt nytt produktionspass natt mot söndag samt ökat helgbemanningen

Installerat en ny bana med 2 kameror för effektivare bildtagning vilket ger en kapacitetsökning på Arlanda

Köpt in 20 stycken bagagevagnar för att förbättra lossningsprocessen med handlingsbolagen samt inrättat dagliga avstämningar med de olika handlingsbolagen

Flyttat sorteringsprocessen av Express ”import” till annan brevterminal för att frigöra yta, resurser och öka kapaciteten och genomflödet på Arlanda

Flyttat sorteringsprocessen av REK ”övriga världen” till annan brevterminal för att frigöra yta, resurser och öka kapaciteten och genomflödet på Arlanda

Flyttat sorteringsprocessen av REK ”Kina” till annan brevterminal för att frigöra yta, resurser och öka kapaciteten och genomflödet på Arlanda

I december flyttar vi bort den centrala videokodningen vilket frigör yta och resurser på Arlanda

Installerar ny maskin på Rosersbergsterminalen under 2018 för att klara av volymökningar av klump och därigenom avlasta Arlanda med vissa volymer 

Källa: Post- och telestyrelsen 

 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen