Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Bikinireklam från Hedvig döms ut: ”Nedvärderande”

Tidigare i år kritiserades Corona för sin öl-reklam
Foto: Hedvig

Försäkringsbolaget Hedvig gjorde reklam för hemförsäkring med en bikinibild. 

Nu har bilden dömts ut av Reklamombudsmannen. 

”Det saknas tydlig koppling mellan framställningen av kvinnan som sexobjekt och den marknadsförda produkten hemförsäkringar”, skriver RO i sitt utlåtande. 

Reklambilden porträtter en kvinna i bikini bakifrån med texten ”It's just stuff”. I kvinnans bikiniunderdel syns en nedstucken mobiltelefon. 

Hedvigs reklam anmäldes av fem privatpersoner, vilket går att läsa i RO:s utlåtanden. Anmälarna anser att reklamen är sexistisk och objektifierande av kvinnokroppen. 

Enligt en anmälare uppfattas företagets slogan som att kvinnokroppen bara är ”stuff”, alltså ej människor utan saker.

En annan anmälare skriver: 

”Det finns inget i valet av bild som har med produkten hemförsäkring att göra. Bilden är dessutom sexualiserad då fokus ligger på en svankande rumpa. Kvinnan är beskuren så endast torso syns.”

Hedvigs svar: ”Vill skapa igenkänning”

Hedvig har också gett sin syn på saken. De menar att texten ”just stuff” inte anspelar på kvinnans kropp, utan på den nedstuckna mobilen i bikiniunderdelen.

”...den porträtterade personen behöver inte hantera sina tillhörigheter med särskild varsamhet, eftersom hen nyttjar annonsörens hemförsäkring”, skriver Hedvig i deras förklaring. 

Bilden var en del av Hedvigs sommarkampanj. 

”Motivet är valt för att skapa igenkänning. Mobiltelefonstölder och mobiltelefonskador är vanligt förekommande i semestertider, i synnerhet på stränder där det är svårt att förvara dem i badkläder utan fickor”, skriver de vidare. 

RO håller med anmälarna 

RO väljer dock att gå på anmälarnas linje och dömer därmed ut Hedvigs reklam för sexism. De anser också att det inte finns någon tydlig koppling mellan bilden på kvinnan och marknadsföringen av hemförsäkringar. 

”Reklamombudsmannen finner att kvinnan genom sin klädsel, hur bilden är beskuren och att rumpan är centrerad i bild framställs som ett sexobjekt. Mot bakgrund av detta finner Reklamombudsmannen att framställningen av kvinnan är objektifierande och därmed nedvärderande för kvinnor i allmänhet.”

 

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!