Betydligt dyrare med höghastighetståg

Kostnaden för höghastighetståg i Sverige blir nästan 90 miljarder dyrare än beräknat, enligt Trafikverket.
Foto: Sanna Dolck
Att kostnaderna ökar drastiskt tycks dock inte oroa infrastrukturminister Anna Johansson (S).
Foto: Robin Aron

Prislappen för de nya höghastighetstågen i Sverige blir betydligt högre än tidigare beräknat.

Enligt en rapport från Trafikverket som Dagens Nyheter tagit del av kommer bygget kosta 256 miljarder i stället för de 170 miljarder som beräknat.

Kostnaden för höghastighetståg i Sverige blir nästan 90 miljarder dyrare än beräknat, enligt Trafikverket.

Bygget uppskattas nu kosta 256 miljarder kronor, skriver Dagens Nyheter.

En stor kostnad är sättningen av spåren, så att marken inte ska kunna sjunka, samt att banan inte får ha några ändringar i höjd- eller sidled.

Dessutom kommer en stor del av sträckan att gå genom tunnlar och på broar vilket höjer priset mer.


LÄS OCKSÅ: De betalar mer än Kamprad i skatt

Anna Johansson: "Inte förvånande"

Det var alliansregeringen som 2014 tog initiativet till höghastighetståg i Sverige, men hur projektet ska kunna finansieras har länge varit en osäker fråga. Att bygget nu enligt nya rapporter kommer bli ännu dyrare gör inte saken lättare för politikerna. Redan i torsdags konstaterade infrastrukturminister Anna Johansson (S) på ett seminarium om finansieringen av projektet:  "Tänk om vi hade ett enkelt svar på den frågan."

Men att kostnaderna ökar drastiskt tycks dock inte oroa infrastrukturminister Anna Johansson (S).

- Det som har funnits hittills har ju varit ganska grova uppskattningar. Det faktum att det blir en högre kostnad när man gör en djupare analys är väl egentligen inte så förvånande, säger Anna Johansson till TT.

Beräknas vara klar 2035

Hon vill inte uttala sig mer specifikt om möjliga finansieringsalternativ innan regeringens förhandlare lämnat sin rapport om finansiering vid årsskiftet.

Staten kan ta en del av kostnaden, men inte allt. Banavgifter och medfinansiering från exempelvis kommuner och företag är alternativ som undersöks.

I de nya beräkningarna ingår dessutom inte stationsbyggnader och spår från kommuner som ska kunna nå stambanan, vilket gör att den verkliga prislappen kan komma att bli ännu högre.

Den planerade höghastighetsbanan kommer gå mellan Stockholm och Jönköping, där en gren kommer att gå till Göteborg och en till Malmö. Banan räknas vara klar 2035.


LÄS OCKSÅ: Här är de fem sämsta årets julklapp.

Följ Dina Pengar på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Höghastighetståg

Ett nytt järnvägsnät för höghastighetståg är tänkt att gå mellan Stockholm, Göteborg och Malmö via Jönköping.

Tågen ska kunna köras i upp till 320 kilometer i timmen.

Restiden mellan Stockholm och Göteborg minskar till cirka två timmar.

Den första sträckan som planeras är JärnaLinköping (Ostlänken).

Om alla planer går i lås ska det bygget ske 20172028.

Källa: Trafikverket (TT)

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!