Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Bertil, 74, har över 50 telefonabonnemang

Bertil visar upp lastpallarna med oönskad elektronik i sitt garage. Foto: SVT, Väst.
Bertil Håkansson, 74, från Nossebro, lurades att ta 33 telefonabonnemang via Dialect. Totalt lyckades olika försäljare lura på honom 56 abonnnemangFoto: SVT

Säljare har prackat på 74-åriga Bertil Håkansson 56 stycken telefonabonnemang som kostar sammanlagt 20 000 kronor i månaden, rapporterar SVT. 

I sitt garage har han två oönskade lastpallar med mobiltelefoner, högtalare och surfplattor. 

– Det är banditer jag har haft att göra med, säger Bertil Håkansson till Expressen.  

Det är SVT:s reporter Mikael Grill Pettersson som har träffat Bertil Håkansson från Nossebro i Västergötland.

Han berättar att hans firma i dag har 56 stycken registrerade mobilabonnemang – som han inte vill ha. 

Bertil: "Det retar mig så jag kan dö"

– Jag behöver ett abonnemang och frugan ett. Och det visste försäljarna om, det retar mig så jag kan dö, säger Bertil Håkansson till SVT

Under årens lopp har han blivit kontaktad av en rad telefonförsäljare som lovat att sänka hans kostnader och ta bort gamla abonnemang – men i stället har han fått fler och fler. 

I garaget står nu två lastpallar med oönskade mobiltelefoner, högtalare och surfplattor, berättar han för SVT. 

När Expressen ringer Bertil Håkansson så säger han: 

– Det är banditer jag har haft att göra med.  

20 000 kronor i abonnemangskostnad

Den totala abonnemangskostnaden hamnar på 20 000 kronor. 

SVT har kontaktat de inblandade säljföretagen Dialect, som sålt på Bertil Håkansson 33 abonnemang, Teloteket, Tre och Qall. Samtliga "beklagar situationen" och berättar att de ska kontakta Bertil Håkansson. 

Dialect vars två lastpallar med elektronik nu står i Bertil Håkanssons garage skriver i en skriftlig kommentar till SVT att de inte kommenterar det specifika fallet men att ”Varje missnöjd kund är ett misslyckande”. 

Efter att Bertil Håkanssons svärson, Mats Olsson, kontaktat Telia så har de lovat att dra tillbaka de 33 abonnemangen som Dialect prackat på Bertil. 

– Frågan är om de fattar hur de skadar andra. De lever i en egen bubbla, där de säger ”Yes, nu fick vi ett kontrakt” och sen går vidare till nästa. Men de har ingen aning om hur det drabbar, säger Mats Larsson till SVT.  

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!