Berit Borneke utsattes för en bedragare med målet att länsa hennes konto. Som tur var stoppades bluffen i tid - nu vill hon varna andra.Berit Borneke utsattes för en bedragare med målet att länsa hennes konto. Som tur var stoppades bluffen i tid - nu vill hon varna andra.
Berit Borneke utsattes för en bedragare med målet att länsa hennes konto. Som tur var stoppades bluffen i tid - nu vill hon varna andra.
Swedbanks presskontakt Anette Ringius uppmanar svenskar att inte lämna ut bank- och kontouppgifter över telefon: "Vi som bank ber aldrig våra kunder om lösenord".Swedbanks presskontakt Anette Ringius uppmanar svenskar att inte lämna ut bank- och kontouppgifter över telefon: "Vi som bank ber aldrig våra kunder om lösenord".
Swedbanks presskontakt Anette Ringius uppmanar svenskar att inte lämna ut bank- och kontouppgifter över telefon: "Vi som bank ber aldrig våra kunder om lösenord".
Släng på luren om nu misstänker att en bedragare ringer, manar Sedbank. Foto: MAJA SUSLIN/TT / TT NYHETSBYRÅNSläng på luren om nu misstänker att en bedragare ringer, manar Sedbank. Foto: MAJA SUSLIN/TT / TT NYHETSBYRÅN
Släng på luren om nu misstänker att en bedragare ringer, manar Sedbank. Foto: MAJA SUSLIN/TT / TT NYHETSBYRÅN

Berit utsatt för pengabluff - varnar nu för telefonbedragare

Publicerad
Uppdaterad

Berit Borneke, 65, har utsatts för en telefonbedragare som utgav sig för att vara Swedbank.

Nu varnar hon andra för bluffen med pengar som ska överföras via Swish.

– Bankerna gör inte så här - de spärrar kortet direkt utan att ringa en sent på kvällen, varnar en chockad Berit Borneke. 

I onsdagskväll utsattes Berit Borneke från Helsingborg för ett bedrägeriförsök. 

– Halv åtta på kvällen ringde hemtelefonen - en man presenterade sig från Swedbank och sa att någon handlat för 19 000 kronor på mitt kort i Frankrike. Jag blev chockad och rädd, berättar Berit Borneke. 

Bedragarens sluga uppmaning

Därefter begärde bedragaren att Berit Borneke skulle logga in på banken med sin bankdosa, som inte fungerade. I stället föreslog mannen att hon skulle logga in med bankid, så att han kunde spärra kortet - och Berit löd snällt order.

– Då såg jag en begäran om en överföring på Swish till ett nummer jag inte kände till. Sen kom en varning på att någon försökte logga in på mitt mobila bankid - som jag läste upp i telefonen, och då kastade mannen på luren, säger Berit Borneke om den otäcka händelsen.

 

LÄS OCKSÅ: Så tar bedragarna dina pengar - när du betalar räkningarna

 

Efter bluffen ringde Berit Borneke direkt till banken som meddelade att bedragaren inte lyckats ta sig in på hennes konto.

Varnar andra

Nu vill hon varna andra för att inte hamna i samma situation. 

– Det är bra att veta att bankerna inte gör såhär - de spärrar kortet direkt utan att ringa en sent på kvällen, säger Berit Borneke.

 

LÄS MER: Varningen: Bedragare tar dina pengar med ny bank-ID-bluff 

 

Swedbanks presskontakt Anette Ringius känner inte till någon pågående bedrägerivåg. Däremot är fenomenet inte ovanligt. Så fort banken får information om bedrägerier i deras namn varnar de på sin Facebooksida menar Anette Ringius. 

– Om någon ringer och begär lösenord och inloggningsuppgifter - lägg på luren, eller be om att få ringa tillbaka. Vi som bank ber aldrig våra kunder om lösenord, säger Anette Ringius och tillägger:

– Var försiktig. Bankkort är en värdehandling som man aldrig ska lämna ifrån sig. 

Relaterade ämnen
Moa Lindstedt

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen