Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

De startade upproret: ”Politikernas svar inte okej”

Peder Blohm Bokenhielm är en av grundarna till ”Bensinupproret 2.0” och hoppas nu att den planerade demonstrationen blir av i veckan. 

Utöver gruppen vill Peder också se en verklig förändring, och hittills är han inte imponerad av politikerna. 

– De säger att det inte går att göra något, det är inte acceptabelt. 

Peder Blohm Bokenhielm och hans fru Angelina är några av grundarna till den snabbt växande gruppen ”Bensinupproret 2.0” som har lagt grunden för en av veckans största debatter. 

När den här artikeln skrivs har sidan 438 000 medlemmar. 

– Det känns spännande. Vi har försökt att ta till oss mycket kritik vi får från alla människor, säger Peder Blohm Bokenhielm. 

Gruppen har vuxit så fort att manifestationerna som gruppens administratörer planerade blev tvungen att skjutas upp, men den kommande veckan hoppas Peder att de äntligen kommer gå av stapeln. 

– Vi kommer att hålla dem i nästa vecka i olika städer och sedan planerar vi även en större demonstration som vi ska försöka samordna. Det är på ritbordet men vi planerar att ha den i Stockholm, säger han. 

Peders förhoppning är att gruppen i längden kommer att ha en reell politisk påverkan på bensinpriset. 

– Vi har sett reaktionerna som kommit de senaste dagarna. En reporter på Expressen pratade med alla partier och frågade om bränslepriset. Nio av tio sa att det inte går att göra något åt det, men det är inte ett acceptabelt svar. 

Peder Blohm Bokenhielm och hans fru Angelina har varit med och grundat ”Bensinupproret 2.0” på Facebook. Foto: Privat

Lägger 14 timmar om dygnet på gruppen

Bensinupproret har blivit ett heltidsjobb för Peder som berättar att han lägger runt 14 timmar om dagen på att administrera Facebooksidan. 

– Jag har fått tusentals meddelanden av människor som kommit med både förslag och kritik och jag försöker ta mig tid att svara varenda en av de här personerna. Det är viktigt att vi har en mänsklig närvaro för detta handlar i grund och botten om människor. 

Men trots den enorma uppbackningen som Peder och de andra grundarna har fått i bensinfrågan så får de ta emot en hel del otrevliga meddelanden. 

– Vi har inte fått något hot mot oss men vi har fått en hel del otrevliga meddelanden, säger Peder utan att säga specifikt vad otrevligheterna handlar om, och fortsätter:  

– Många säger att vi inte är kloka för att vi inte tänker på klimatet. Många är allmänt irriterande för att vi kanske har väckt ett hopp hos människor som vissa inte törs tro på.

Hur tänker ni på den påverkan som bilar har på miljön?

– Vi har så pass liten påverkan som land så det borde inte ens vara en diskussion. Självklart måste vi ha ett miljötänk men att belägga medborgarna med en straffskatt är helt fel väg att gå. 

Vad tycker du om bensinpriset? – Det är för högt. 14 kronor hade varit rimligt. Men det är världsmarknaden som bestämmer. Det tråkiga är att det blir dyrare till sommaren när man behöver åka mer, säger optikern Hadera Gebremeskel, 47 år, från Ekerö. Foto: Elin Jönsson
Vad tycker du om bensinpriset?– Det har vi nog råd med. Jag tror inte att det är så mycket högre än vad det var när jag var lite yngre om man räknar med inflation och vad andra varor kostar. Men för de på landsbygden blir det tuffare såklart, säger pensionären Ola Haglund, 66 år, från Bromma. Foto: Elin Jönsson
Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!