Bengt Rinaldo vid bankomaten som tog hans pengar. Foto: PrivatBengt Rinaldo vid bankomaten som tog hans pengar. Foto: Privat
Bengt Rinaldo vid bankomaten som tog hans pengar.  Foto: Privat
På kontot står det att 500 kronor dragits – men Bengt Rinaldo fick aldrig ut sedlarna från bankomaten. Foto: PrivatPå kontot står det att 500 kronor dragits – men Bengt Rinaldo fick aldrig ut sedlarna från bankomaten. Foto: Privat
På kontot står det att 500 kronor dragits – men Bengt Rinaldo fick aldrig ut sedlarna från bankomaten.  Foto: Privat
Bankomat AB har ensamrätt till varumärket Bankomat® och ägs av Danske Bank, Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank med Sparbankerna. Kontantautomaterna finns på fler än 500 orter runt om i Sverige. Foto: JAN WIRIDEN / GT/EXPRESSENBankomat AB har ensamrätt till varumärket Bankomat® och ägs av Danske Bank, Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank med Sparbankerna. Kontantautomaterna finns på fler än 500 orter runt om i Sverige. Foto: JAN WIRIDEN / GT/EXPRESSEN
Bankomat AB har ensamrätt till varumärket Bankomat® och ägs av Danske Bank, Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank med Sparbankerna. Kontantautomaterna finns på fler än 500 orter runt om i Sverige. Foto: JAN WIRIDEN / GT/EXPRESSEN

Bengt: "Bankomaten stal 500 kronor från mig"

Publicerad

Bankomaten svalde 500 kronor för Bengt Rinaldo, 75, men banken registrerade ändå ett uttag. 

Nu vill han ha tillbaka slantarna. 

–  Hade det varit en tjuv som tagit pengarna skulle jag kunna göra en polisanmälan, men nu blev jag bestulen av bankomaten, säger han. 

 

Strax före klockan 14 på onsdagen använde sig Bengt Rinaldo av en bankomat, hos SEB på Karlaplan i Stockholm, för att ta ut 500 kronor i kontanter. 

Han tryckte in sin kod och uttaget registrerades – men sedlarna kom aldrig ut från springan. 

LÄS MER: Missen i julhandeln – så länsar tjuvarna ditt konto 

Bengt om bankomaten: "Bestal mig på 500 kronor"

När Dina pengar talar med Bengt så har det nästan hunnit passera ett dygn, och han befinner sig på nytt vid SEB:s kontor på Karlaplan.

– I går blev jag bestulen på 500 kronor här. Jag fick aldrig ut pengar från bankomaten trots att det dragits från mitt konto. Det bör betalas straffränta, hörs Bengt Rinaldo till bankpersonal genom telefonens högtalarfunktion. 

– Du får vända dig till din bank, hörs personal säga till honom. 

LÄS MER: Ligor kapar ditt Bank-ID när du betalar räkningar 

Har varit i kontakt med både Bankomat och Nordea

Bengt Rinaldo berättar att han har kontaktat sin bank, Nordea, men därifrån var beskedet att det lät som ett problem som ligger under företaget Bankomats ansvar. 

Så han ringde deras kundväxel.

– De sa att det brukar ordna sig inom 24 timmar. Men det verkade vara många som hade hört av sig, säger Bengt Rinaldo 

När Dina Pengar talar med Johanna Holst, pressansvarig hos Bankomat, så tillbakavisar hon uppgiften om att pengarna brukar vara tillbaka inom ett dygn. 

– Nej, det stämmer inte. När sådant här händer, på grund av ett tekniskt fel, så kontaktar man sin bank och berättar vad som hänt och gör en reklamation. Sedan vänder sig banken till oss och vi utreder vad som har hänt. Vi ger sedan ett besked till banken som kontaktar kunder och ser till att pengarna blir återförda, ifall det är tydligt att ett misstag har skett, säger Johanna Holst.  

LÄS MER: Miljardregn över PPM-sparare – så mycket får du i pension

Bankomat: "Vi beklagar när sådant här händer"

Hos Bankomat så har man inte hört om någon anstormning av "stjälande" uttagsautomater just nu. 

– Vi beklagar så klart när sådant här händer. Men vi har ingen bild av att det skulle vara något ökande antal reklamationer jus nu, utan allt är som vanligt. Sådant här händer eftersom det handlat om teknisk utrustning, men det är väldigt ovanligt om man tänker på hur många transaktioner det görs i våra automater varje dag, säger Johanna Holst. 

 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen