Bengt Ivarsson, 84, känner sig lurad av en Telia-försäljare. Foto: PrivatBengt Ivarsson, 84, känner sig lurad av en Telia-försäljare. Foto: Privat
Bengt Ivarsson, 84, känner sig lurad av en Telia-försäljare.  Foto: Privat
Nu vill han varna andra och framför allt äldre människor. Foto: PrivatNu vill han varna andra och framför allt äldre människor. Foto: Privat
Nu vill han varna andra och framför allt äldre människor.  Foto: Privat

Bengt, 84, lurades av Telia-försäljare: "Jag skäms"

Publicerad

84-årige Bengt Ivarsson var inte intresserad av fler tv-kanaler från Telia-försäljaren som knackade på dörren – men ombads att dra ett streck på en surfplatta.

Dagen efter fick han bekräftelse på att han ingått ett nytt tv-abonnemang med Telia. 

– Jag skäms lite för att tala om att jag blivit lurad, men jag vill varna andra, säger han. 

Bengt Ivarsson, 84, har tre olika abonnemang men var intresserad av att samla allt i ett.

Således passade det bra när en försäljare från Telia knackade på dörren och kom med just det erbjudandet, vilket Allehanda var först med att rapportera. 

Bengt var intresserad och släppte in försäljaren, men påpekade vid tre tillfällen att han inte ville ha något tv-abonnemang. 

– Han pratade om olika saker och väldigt mycket om tv-program. Jag sa varenda gång att jag inte är intresserad av tv eftersom jag har antenn på taket och har inte ens bredbandet inkopplat till tv:n. Men han kom hela tiden tillbaka till det, säger Bengt Ivarsson. 

"Jag kände mig lurad"

Så småningom ska försäljaren ha tagit fram en surfplatta och bad då enligt Bengt honom att dra ett streck på skärmen.

– Jag hade aldrig någonsin sett något sådant. Sen anade jag att jag hade godkänt någonting och då frågade jag honom: "jag har väl inte skrivit på någonting?" Men han sa nej och att det bara var ett test så jag vet hur jag skulle göra sen, säger Bengt Ivarsson. 

Dagen efter försäljarens besök damp det ner ett mejl i Bengts inkorg: en bekräftelse på att ingått ett avtal med bland annat nytt tv-abonnemang – en kostnad på 220 kronor per månad.

– Jag kände mig lurad, säger han. 

Bengt: "Jag skäms lite"

Telia har beklagat det som inträffade och meddelat Bengt att hela avtalet kommer att strykas. 

– Jag skäms lite för att tala om att jag blivit lurad, men jag vill varna andra att inte göra något så dumt som jag gjorde. Jag tycker att sådant här måste påtalas, säger Bengt Ivarsson. 

Han tror inte heller att det var en slump att försäljaren knackade på hos just 84-åriga Bengt. 

– Jag tror att han sökte upp gamlingar. Det här hade jag inte gått på när jag var yngre. Då hade jag tänkt mig för lite mer. 

Telia svar: "Absolut nolltolerans"

Telias pressansvarig Inger Gunterberg säger att säljaren i fråga inte kommer att få några fler uppdrag från Telia. 

– Vi har absolut nolltolerans mot säljare som inte följer vår uppförandekod och vi är väldigt tydliga till våra säljbolag hur säljarna ska agera för att kunderna ska uppleva att det är ett tryggt säljmöte, säger hon. 

– Det här hör till undantagen och det är en säljare som inte följt våra riktlinjer och uppförandekod och då agerar vi omgående. Naturligtvis beklagar att det här har inträffat, fortsätter hon. 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen