Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Bedragare kapade Robertos identitet

Roberto Gonzalo Acevedo blir stressad av allt som måste fixas. "Jag vill bara vara färdig med problemet och glömma detta", säger han.Foto: Privat
Göran Eriksson och Roberto Gonzalo Acevedo har tillsammans kontaktat företagen som någon beställt varor från – i Robertos namn.Foto: Privat

Plötsligt låg avier om tre nya mobiltelefoner på dörrmatten.

Och nästa dag kom ett brev om en elcykel – utan att Roberto Gonzalo Acevedo, 28, hade beställt något av det.

– Tillsammans var sakerna värda nästan 80 000 kronor, säger han.

Det var torsdag förra veckan. Roberto Gonzalo Acevedo, 28, från Halmstad hade precis kommit hem från jobbet och kollade posten.

Då var det något som fick honom att reagera.

– Där låg tre brev om att jag hade tre paket att hämta. Jag tyckte det var konstigt för jag hade inte beställt något, berättar Roberto Gonzalo Acevedo.

Två var från Halebop, ett från Comviq.

 

LÄS MER: Ditt bank-ID kapas via bluff-sms till telefonen 

 

Beställde telefoner i id-kapat namn

Det visade sig att någon hade beställt tre av de nyaste mobiltelefonmodellerna i hans namn. Med de största minneskorten och generösa abonnemang. Enligt Robertos släkting Göran Eriksson, 74, var dessa tillsammans värda uppemot 40 000 kronor.

– Någon hade skapat en falsk mejladress, använt mitt personnummer, min adress och mitt namn, säger Roberto Gonzalo Acevedo.

När han ringde teleoperatörerna uppmanade de honom att göra en polisanmälan och att hämta ut paketen för att skicka tillbaka dem.

Men någon hade redan hämtat ut mobiltelefonerna.

– Han som jobbade på stället hade lämnat ut paketen utan att be om legitimation. Det var det största felet.

"Man blir ledsen"

Roberto Gonzalo Acevedo var tvungen att ta ledigt från jobbet på fredagen för att kunna lösa allt. Han beskriver det som att "huvudet bara snurrar".

– Man jobbar och kämpar varje vecka och så händer en sådan här sak. Man blir rädd och ledsen. Det är tråkigt.

 

LÄS MER: Smarta knepet – för att slippa id-kapning 

 

Men motgångarna tog inte slut där.

På fredagen dök ett nytt brev upp: en kreditupplysning. Någon hade, med samma falska mejladress, försökt beställa en elcykel från ett företag i Stockholm i Robertos namn – för 36 000 kronor.

– Då blev jag stressad, säger Roberto Gonzalo Acevedo.

Tillsammans med Göran Eriksson tog han kontakt med företaget som begärt en kreditupplysning och lyckades avbryta köpet.

Kräver bättre id-kontroll

Nu väntar han på att få hem bekräftelser på polisanmälningarna så att han kan skicka vidare dem till teleoperatörerna.

– Jag behöver inte betala något. Men jag är samtidigt jättearg att någon lämnade ut de beställda paketen i mitt namn utan att fråga om legitimation.

 

LÄS MER: Skydd mot ID-kapning lovar mer än det ger 

 

Polisen som Roberto Gonzalo Acevedo varit i kontakt med säger att bedrägerier i form av id-kapningar sker varje dag. Nu vill både han och Göran Eriksson att utlämningsställena tar sitt ansvar – och är noga med att kontrollera legitimation.

– Det här måste vara en väckarklocka så att man kontrollerar att personuppgifterna är riktiga och begär legitimation, säger Göran Eriksson.

 

Så skyddar du dig mot id-kapning

Öppna inte okänd e-post eller okända länkar – då riskerar du få virus som kopierar exempelvis dina inloggningsuppgifter.

Ha ett uppdaterat virusskydd.

Ha olika lösenord på olika sajter, använd inte för enkla lösenord och byt dem regelbundet. Lämna inte ut lösenord eller koder.

Var vaksam när du laddar ner appar – kontrollera att de har fått bra betyg.

Skicka inte person-, kort- eller kontouppgifter via e-post om du inte vet säkert att det aktuella företaget eller myndigheten har begärt in det.

Se till att bli direktinformerad om någon tar kreditupplysning på dig. Det finns mobiltjänster för sådant.

Se till att ingen obehörig kommer åt din post. Släng inte post med personlig information öppet i soporna eller pappersinsamlingen.

Exponera inte dina personuppgifter i onödan. Lämna inte ut dem på nätet.

Om du tappar ett id-kort eller annan id-handling: spärra och polisanmäl.

Skriv inte ut alltför detaljerad information om dig själv på Facebook och andra sociala plattformar.

Lås din brevlåda eller ditt postfack. Eftersänd eller be grannen kolla posten om du reser bort.

Spärra obehörig adressändring hos Skatteverket.

Håll koll på bankkontot! Läs kontoutdragen och kontakta banken om något ser fel ut.

Välj hellre fakturabetalning framför förskottsbetalning med kreditkort när du handlar på nätet.

Låt inte okända låna din mobiltelefon.

 

Källor: Länsförsäkringar, If försäkringsbolag, polisen  

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!