Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL-AOP / /ALL OVER PRESSFoto: HENRIK ISAKSSON/IBL-AOP / /ALL OVER PRESS
 Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL-AOP / /ALL OVER PRESS
Foto: EMMALISA PAULYFoto: EMMALISA PAULY
 Foto: EMMALISA PAULY

Bankens varning: ”Lägg på direkt”

Publicerad

SEB varnar sina bankkunder för bedragare efter flera misstänkta bedrägerisamtal.

Bedragarna ringer upp sent och försöker lura till sig kundernas säkerhetskoder – för att på så sätt komma åt deras bankkonto.

– Informationen används för att stjäla pengar från kontot. Lägg på direkt, skriver banken på Facebook.

På söndagen gick SEB ut med en varning på Facebook efter att flera kunder fått samtal från personer som hävdade att de ringde från banken. Ofta kommer samtalen sent på kvällen eller nattetid. Personen som ringer påstår att den är anställd på SEB och försöker att stoppa ett bedrägeri. För att kunna lösa problemet ber man kunden ta fram digipasskoderna till sin personliga säkerhetsdosa som är kopplad till banken.

Tiotal kunder drabbade

Men det verkliga bedrägeriet står alltså uppringaren själv för. Koderna leder in till kundernas bankkonto där bedragarna länsar det på pengar.

– Det var ett tiotal kunder som ringde in under helgen, men ingen av dem har blivit av med pengar lyckligtvis. De har lagt på och sedan ringt upp oss. Det visar att vår kommunikation och information har gått fram om att den här typen av bedrägeri tyvärr existerar och att man aldrig ska lämna ut koder till BankID eller digipass, säger Frank Hojem, presschef på SEB.

"Bedrövligt", säger Frank Hojem, presschef på SEB om bedragarna som ofta riktar in sig på äldre.Foto: SEB

 

LÄS MER: Bedragare slår till när du betalar räkningarna

 

Tidigare har liknande samtal förekommit där personer försöker lura till sig de personliga koderna. I vissa fall utger sig bedragarna för att de ringer från polisen och upptäckt bedrägerier.

Frank Hojem berättar att SEB förvisso ringer sina kunder för att berätta om de tror kunden drabbats av ett misstänkt bedrägeri, men bankens personal ber aldrig om några koder vid de samtalen.

– Om vi upptäcker verkliga bedrägerier har vi tillgång till ditt konto och kan stoppa transaktionerna ändå, säger han.

"Bedragarna väljer äldre personer"

För att verkligen lura offren ser det ut som att samtalet kommer från SEB. Varifrån samtalen kommer är inte känt, men enligt kunderna som drabbats pratar bedragarna svenska.

Frank Hojem uppmanar de som drabbats av bluffsamtalen att polisanmäla händelserna. Banken samarbetar med polisen, men det är kunden själv som anmäler brottet.

– Bedragarna väljer personer som de tror är lätta att lura och ofta drabbas äldre människor. Det här extra beklagligt och bedrövligt, säger han.

Hur kan man skydda sig?

–  Man ska aldrig lämna koder. Man kan ställa en kontrollfråga om något köp man nyligen gjort eller vilken fond man sparar i. För det kan ju inte bedragaren svara på. Man kan alltid begära att motringa.. 

 

LÄS MER: En av tio har lurats på pengar av bluffsamtal

Relaterade ämnen
Karin Selåker Hangasmaa
Karin Selåker Hangasmaa

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen