Både Swedbank och SEB går ut och varnar sina kunder för bluffmejl och bedrägeriförsök. Foto: Jessica Gow / TtBåde Swedbank och SEB går ut och varnar sina kunder för bluffmejl och bedrägeriförsök. Foto: Jessica Gow / Tt
Både Swedbank och SEB går ut och varnar sina kunder för bluffmejl och bedrägeriförsök.  Foto: Jessica Gow / Tt
SEB har en varning på sin Facebook-sida.SEB har en varning på sin Facebook-sida.
SEB har en varning på sin Facebook-sida.

Varningen: Löning – då slår bedragaren till

Publicerad

Både Swedbank och SEB går ut och varnar sina kunder för bluffmejl och bedrägeriförsök.

– Bluffmejlen blir generellt sett bättre, säger Claes Warrén, presskontakt på Swedbank.

Men det finns saker att tänka på för att undvika att bli lurad.

På tisdagsmorgonen överöstes Swedbanks Facebooksida av oroliga kunder och icke-kunder.

Natten mot 25 januari, som är en löningsdag för de flesta svenskar, har ett nytt bluffmejl skickats ut till svenskar över hela landet.

Huruvida bluffmejlet skickats med anledning av löningsdagen är svårt att säga men Claes Warrén, presskontakt på Swedbank, utesluter in möjligheten.

– Det kan det nog vara. De här bluffmejlen har sina egna liv och de kommer i vågor. Så det kan mycket väl vara det, men jag vågar inte säga något om det här fallet, säger Warrén.

I mejlet, som sägs vara från Swedbank, påstås det att ”kunden” har fått sitt kreditkort spärrat.

”Anledningen till felet är osäkert men för säkerheten har vi tillfälligt blockerat ditt kreditkort. Du behöver uppdatera din information för att fortsätta använda ditt kort”, lyder uppmaningen i mejlet.

 

LÄS OCKSÅ: Lär dig att avslöja bedragarnas bluffar.

 

Sedan uppmanas ”kunden” att klicka på en länk för att i nästa steg, på en webbsida som påminner om Swedbanks, lämna ifrån sig sina kreditkortsuppgifter.

– Den här typen av mejl förekommer nästan alltid, i olika omfattningar, säger Warrén.

Warrén menar att bluffmakarnas metoder blir allt bättre och svårare att genomsyra.

– Dessa sidor använder våra bilder och våra logotyper. En del mejl är bra, en del är mindre bra. Men de blir generellt sett bättre.

Det finns dock sätt för att undvika att bli lurad.

– De väljer stora varumärken där de vet att många är kunder. Det enda att tänka på är att varken vi eller andra banker skickar ut info så här. Och vi ber aldrig om några uppgifter via mejl. Tipset och rekommendationen är: Klicka aldrig på länkar och lämna aldrig ifrån dig några uppgifter.

Om man som kund har blivit lurad, eller misstänker att någon försöker lura en, kan man alltid vända sig till Swedbanks sida på Facebook.

– Man kan även mejla till phishing@swedbank.se. Dit kan man skicka bluffmejl som man har fått så jobbar vår säkerhetsavdelning med att stänga ned dessa sidor.

Även SEB varnar för bedrägeri, den här gången på Facebook. Det är bara någon vecka sedan banken varnade för ett bluffkonto som startats i deras namn på Facebook.

 

LÄS OCKSÅ: Bedragarna försöker lura dig - på Facebook.

 

Nu handlar det om inlägg som gjorts på bankens Facebooksida med syfte att komma i kontakt med följarna genom att uppmana till att mejla en särskild epost-adress. Inlägget är gjort av bedragare och har tagits bort, skriver man i ett varningsinlägg.

"SEB och andra seriösa aktörer skulle aldrig kontakta dig i dessa ärenden via Facebook", skriver banken och manar till försiktighet.

"Lämna aldrig ut personliga uppgifter via Facebook, mejl eller via andra sociala medier!"

Storbankerna är bara två i raden av alla företag som utsätts för bedrägeriförsök på Facebook och via mejl. Spotify och Netflix är företag som ofta framstår som avsändare för bluffmejl och Pensionsmyndigheten har flera gånger den senaste tiden gått ut och varnat för bedragare.

 

Följ Dina Pengar på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen