Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Banken varnar kunderna: Just nu pågår bedrägerier

Exempel på phishingmejl i Länsförsäkringars namn.

Länsförsäkringar varnar just nu för att en bedrägerivåg pågår mot bankens kunder. 

Äldre kunder blir uppringda och luras att logga in med sitt bank-id för att "kontrollera märkliga transaktioner". 

Därefter länsas kontot.

Det pågår en våg av id-kapningar gentemot svenska banker just nu. Senast i raden att varna sina kunder är Länsförsäkringar. Flera kunder har utsatts för bedrägerier där de blivit uppringda av bedragaren, som uppger att det skett transaktioner från kundens konto hos Länsförsäkringar. För att "kontrollera att något inte är fel" uppmanas kunden att uppge sina personuppgifter och signera inloggningen med sitt bank-id. 

– Då öppnas hela kontot upp för förövaren, säger Lena Bivner, presschef på Länsförsäkringar. 

Därefter är det fritt fram för bedragaren att stjäla pengar från kontot. De flesta kunder som blir lurade är äldre, som många gånger får se alla sina besparingar försvinna. Personerna som ringer låter ofta väldigt förtroendeingivande och övertygande, säger Lena Bivner. 

– De som drabbas blir förvivlade. Det är så tragiskt och otroligt olyckligt, säger Lena Bivner. 

LÄS MER: Därför skjuter bankbedrägerierna i höjden

Kunder uppmanas vara uppmärksamma

Det händer också att bedragaren skickar sms eller skickar mejl, där man uppmanar kunden att uppge sina kontouppgifter (se bild hur mejlet kan se ut). I en tidigare bedrägerivåg användes Facebook. Bedragaren kapade då någons identitet, varpå en vän till den kapade kontaktades.

– Då kunde man till exempel skriva till den bekanta att "jag sitter illa till, min bankdosa är borta" eller något liknande. Och sedan kapade man personens bank-id, berättar Lena Bivner. 

Länsförsäkringar uppmanar alla kunder att vara uppmärksamma på såväl sms, e-post och telefonsamtal och även "kundundersökningar". 

Skydda dig från id-kapningar

Om du får ett misstänkt samtal, lägg på luren.

 

Förvara säkerhetsdosa och pinkod säkert.

 

Avslöja aldrig din pin-kod eller lösenordet till ditt bank-id. 

 

Starta eller använd aldrig ditt bank-id eller säkerhetsdosa på uppmaning av någon som kontaktar dig på telefon. 

 

Lämna aldrig ut inloggningsuppgifter via telefon, chatt, sms eller e-post.

 

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!