Driftstörningen gjorde att det till exempel inte gick att använda Swish och andra överföringstjänster, bland annat interntbankerna.
– Vi har en driftstörning sedan ungefär 13.10. Det är ett internt fel i systemen och vi riktar alla resurser vi mot att lösa det. Men jag vet ännu inte när det kan vara klart, uppgav Johan Eriksson initialt.
Enligt vd:n var det inte ett totalt avbrott, utan vissa tjänster fungerade fortfarande.
Någon säkerhetsrisk för användarna betyder dock inte driftstörningen, enligt Johan Eriksson.
– Användarna behöver inte vara oroliga, det har inte hänt kunden någonting mer än att tjänsten inte går att använda.
Vid 13.50 var Bank-ID uppe igen och ska fungera som vanligt. Om man fortfarande får upp felmeddelandet i appen ska man trycka på ”stäng”. Därefter ska det gå att använda tjänsten.
Åtta miljoner användare
Senast Bank-ID hade en stor driftstörning som drabbade kunderna var i december 2018.
– Den gången var det hos en av våra leverantörer av telecom som problemet låg, säger Eriksson.
Uppåt åtta miljoner svenskar som använder Bank-ID påverkades av stoppet. Varje dag används tjänsten elva miljoner gånger, och ett längre stopp ställer till det.
97 procent av alla svenskar i åldern 21-50 år har Bank-ID, och 94 procent av alla Bank-ID-användare har mobilt Bank-ID.
De banker som utfärdar Bank-ID i dag är Danske Bank, Ica Banken, Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank, Nordea, SEB, Skandiabanken, Sparbanken Syd, Swedbank och Ålandsbanken.
Här försöker mannen komma över bankuppgifterna:
Texten uppdateras