Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Bank-ID-bedragarna blåste 80-åriga Inger på 200 000

Inger Jägerskog har under många år jobbat som journalist på Dagens Nyheter. Foto: SVEN-ERIK SJÖBERG / DN
Handelsbanken kommer att följa ARN:s beslut och betala den ersättning som Inger Jägerhorn har begärt. Foto: MALIN LÖÖF
Foto: ANN JONASSON

Bedragaren utnyttjade författaren Inger Jägerhorns svårt sjuke make  för att kapa hennes bank-ID och tömma kontot på 200 000 kronor. 

Handelsbanken vägrade täcka upp för pengarna – men nu har 80-åringen vunnit över dem i ARN. 

– Oerhört oväntat och mycket glädjande, säger hon till Dina Pengar. 

i går torsdag släppte Allmänna reklamationsnämnden, ARN, vägledande beslut i fyra ärenden som rör bankernas skyldighet att ersätta offer för bank-ID-bedrägerier. 

Ett av dessa gäller författaren Inger Jägerhorn, aktuell med romanen "Det brinner en eld", som bor i Stockholm. 

 

LÄS MER: Så skyddar du dig digitalt – 6 knep för att minska riskerna på nätet

Inger trodde banken skulle vinna i ARN

ARN gav henne rätt och beslutade att Handelsbanken ska ersätta henne med 150 000 kronor, för en bank-ID-kapning som hon drabbades av förra sommaren. 

– Oerhört oväntat och mycket glädjande, säger Inger Jägerhorn efter att hon fått beskedet. 

Varför var det oväntat? 

– Därför att jag inte trodde att den lilla människan skulle ha något att säga till om efter att ha tampats med bankernas avancerade kår av jurister, som kan lägga sina ord och vet hur de ska tyda paragraferna på sitt sätt. Så jag trodde verkligen inte att det skulle vara möjligt att vinna något sådant här. 

 

LÄS MER: Id-kapning – så gör tjuvarna för att kapa din identitet

Bedragaren utnyttjade dödssjuke maken

Inger Jägerhorns anmälan sticker ut från de övriga. Inte bara på grund av att bedrägeriet mot henne rör det högsta beloppet, utan även på grund av det kyliga genomförandet.  

– Jag hade avbrutit en resa eftersom min make hade hamnat på sjukhus. Han var allvarligt sjuk och nära att stryka med. 

Maken var medvetslös när han fördes till sjukhus. Efter att han vaknat upp och låg groggy på sjukbädden ringde bank-ID-bedragaren. 

–  Han ringde honom först. Då var min make så pass omtöcknad att han sa "jag förstår inte det här, ring min fru i stället". 

 

LÄS MER: Banker går samman för att stoppa ID-bluffarna

Bank-ID-kaparen kunde de rätta termerna

Bedragaren ringde då upp Inger Jägerhorn och påstod att hennes sjuke makes bankkort hade blivit kapat. 

Hur lät han? 

– Han använde alla de rätta termerna. Det var bankmänniskoprat, även om jag förstod att det var en rätt ung person. Han sa "Hej jag heter Jan Axelsson och ringer från Handelsbankens säkerhetsavdelning och det har hänt en väldigt allvarlig sak med din makes kreditkort. Han lät ytterst tillförlitlig och sa: "Du ska absolut inte uppge din personliga kod, eller nämna den högt" och "Vi kommer att spela in samtalet så vi kan dokumentera vilken service du har fått". Fraserna fanns där så det var svårt att genomskåda. 

Inger Jägerhorn: "Jag var inte i balans"

Samtidigt var bedragaren inte sen med att dra nytta av Inger Jägerhorns upprörda sinnesstämning. 

– Jag var väldigt upprörd den kvällen. Jag hade hastigt avbrutit en resa och skulle inte till sjukhuset förrän morgonen efter. Jag var inte i balans och det utnyttjade han skickligt. Det var grymt gjort, helt enkelt. 

Bedragaren jobbade snabbt. Han lade sig några tusenlappar under transaktionsspärren på 200 000 kronor och förde över pengarna till ett av banken ökänt företag, som är väldigt snabba på att slussa pengarna vidare till andra konton på olika kontinenter. 

 

LÄS MER: Låtsas ringa från operatör – lurar till sig offrets bank-ID

Banken: Skulle vara "stötande" att betala 

Handelsbanken lyckades rädda tillbaka cirka 50 000 kronor – men de vägrade att ersätta det återstående beloppet på 150 000 kronor. 

Då skrev Inger Jägerhorn, som haft en lång karriär som journalist på bland annat Dagens Nyheter, en välformulerad anmälan till ARN. 

Handelsbanken skrev i svaret till ARN att transaktionerna var genomförda på ett "korrekt sätt". Och att de i första hand inte skulle bedömas som "obehöriga".  Banken fortsatte: "I andra hand ska Inger Jägerhorns agerande bedömas som särskilt klandervärt och i tredje hand grovt oaktsamt. Hennes handlande är så aningslöst att det skulle vara stötande om banken skulle stå för någon del av det begärda beloppet". 

 

LÄS MER: Låtsas ringa från Elgiganten – kapar sen offrens bank-ID

Inger om ARN:s beslut: "Mycket värdefullt"

Nu har banken blivit överkörda av ARN:s vägledande beslut som slår fast att de ska betala pengarna, sånär som på 12 000 kronor i självrisk. 

Skulle du vilja ha en ursäkt från banken? 

– Jag vet inte om jag skulle bli så mycket lyckligare av det egentligen. Jag tycker ju att de stora systemen på något sätt regerar världen och att den lilla människan lätt kommer i kläm. Men jag har svart på vitt att banken skriver att de inte godtar min begäran om betalning eftersom de avvaktar ARN:s beslut och kommer att rätta sig efter det. Så det var mycket värdefullt att ARN fattade det här beslutet. 

Handelsbanken kommer att följa ARN:s beslut och betala den ersättning som Inger Jägerhorn har begärt. Det bekräftar bankens presskontakt, Mats Olsson. 

Mats Olsson, presskontakt hos Handelsbanken. Foto: Handelsbanken

– Vi kommer följa ARN:s beslut. Det är bra att frågan har blivit prövad. 

Inger Jägerhorn har upplevt sig bekämpad av en "kår" av era jurister och känt att hon blivit skuldbelagd och okänsligt bemött. Vad vill du säga till henne?

– Det är klart att det är jättetråkigt när en kund är missnöjd med hur vi har bemött honom eller henne. I det här fallet så har vi ansett att det inte har varit ett självklart ärende och det är därför vi har hamnat i Allmänna reklamationsnämnden. Men det är förstås oerhört tråkigt att hon inte känner sig bemött på det sätt som hon har anledning att förvänta sig, säger Mats Olsson.  

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!