Kakan Hermansson har tidigare fått omfattande kritik för flera tweet. Foto: Lisa MattissonKakan Hermansson har tidigare fått omfattande kritik för flera tweet. Foto: Lisa Mattisson
Kakan Hermansson har tidigare fått omfattande kritik för flera tweet. Foto: Lisa Mattisson
Kakan Hermansson har bland annat medverkat i "Idol". Foto: Lisa MattissonKakan Hermansson har bland annat medverkat i "Idol". Foto: Lisa Mattisson
Kakan Hermansson har bland annat medverkat i "Idol". Foto: Lisa Mattisson

Audi avslutar kampanj med Kakan Hermansson

Publicerad

Audi avslutar sin kampanj med Kakan Hermansson – efter omfattande kritik.

Orsaken är Kakan Hermanssons tidigare kritiserade uttalanden om poliser på Twitter.

– Vi kände inte till uttalandena som hon har bett om ursäkt för, säger Audis pr-chef Irene Bernald till Resume.

Audi Sverige har inlett ett samarbete med programledare Kakan Hermansson, som skulle göra reklam för biltillverkarens nya modell Q2.

Det möttes snabbt av skarp kritik.

"HUR tänker ni med samarbetet med Kakan Hermansson", "Skäms på er" och "Den som tog beslutet att fronta kampanjen med Kakan Hermansson borde få sparken ögonaböj" är några av kommentarerna på sociala medier.

Tidigare kritik mot Kakan Hermansson

Kakan Hermansson har tidigare fått omfattande kritik för flera tweet. Inför en nazistdemonstration i Stockholm 2014 använde hon ACAB, som står för "All Cops Are Bastards". Hon skrev också: "Dom skyddar nassarna inte oss".

 

LÄS MER: Polisanställd ändrade text om radioprofilen

 

Tweeten utlöste en storm av reaktioner – och efteråt bad Kakan Hermansson om ursäkt.

Hon har också kritiserats för tweeten "Det var ett jävla tjat om Malexander. Palla när snuten tycker synd om sig själv", som hon också har bett om ursäkt för.

Twitterstorm mot Kakan Hermansson

Kakan Hermansson var också en av sommarpratarna år 2014.Foto: Izabelle Nordfjell / IZABELLE NORDFJELL EXPRESSEN

Men nu har de gamla uttalandena börjat spöka igen. När Audi beslutade sig för att inleda ett reklamsamarbete med programledaren väcktes kritiken till liv på nytt.

Under måndagen rasade en Twitterstorm mot Kakan Hermansson. Hon har bland annat kallats extremfeminist och vänsterextremist. Och hatsajter har plockat upp kritiken.

Audi pausade samarbetet

Nu backar Audi från kampanjen.

Till en början meddelade företaget att man pausar samarbetet. I ett uttalande på Facebook ber man om ursäkt:

"Under dagen har vi fått starka reaktioner på vårt samarbete med Kakan Hermansson. Audi Sverige tar givetvis helt avstånd från våld. Kakan har också varit tydlig med att hon ångrar sina tidigare uttalanden på Twitter och bett om ursäkt. Vi har efter samtal med berörda valt att pausa kampanjen. Till de som tagit illa vid sig ber vi om ursäkt".

Nu stoppar Audi kampanjen

Elva timmar senare kom nästa Facebookinlägg – och där meddelar Audi att de har avslutat samarbetet. Företaget skriver vidare att man inte kände till Kakan Hermanssons tidigare uttalanden:

"Audi blev rekommenderade ett samarbete med Kakan Hermansson, men vi kände inte till hennes tidigare uttalanden. Audi står naturligtvis inte bakom dessa uttalanden och tar avstånd allt våld. Kakan Hermansson har även uttryckt ånger kring dessa uttalanden och bett om ursäkt. Vi beklagar att personer tagit illa vid sig.

Vi har nu valt att avslutat samarbetet och reklamtävlingen."

Pr-chefen: "Många tagit illa vid sig"

Audi har valt att stoppa kampanjen.Foto: Denis Doyle / GETTY IMAGES GETTY IMAGES EUROPE

Audis pr-chef Irene Bernald säger till Resume att man inte längre känner att kampanjen uppfyller sitt syfte.

– Även om hon uttalat att hon ångrar sig väljer vi att avsluta, säger hon.

På frågan om de inte borde ha känt till uttalandena svarar Bernald;

– Vi blev rekommenderade att använda henne i rollen som modebloggare och tv-profil. Men vi kände inte till uttalandena som hon har bett om ursäkt för.

Bernald vill inte berätta om det var Audis reklambyrå eller en underleverantör som rekommenderade Kakan Hermansson. Hon säger att Audi har ett ansvar i att göra noggranna kontroller, men att det inte gjordes i det här fallet.

Hermansson har tidigare deltagit i SVT:s "På spåret" och på Resumes fråga om varför man väljer att göra en annan bedömning svarar Bernald att "det är något som får stå för dem".

– Vi avslutar kampanjen för att många tagit illa vid sig.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen