Facket ska nu undersöka möjligheterna att driva ärendet vidare med hänvisning till EU-rätten. Foto: GETTY IMAGES
Facket ska nu undersöka möjligheterna att driva ärendet vidare med hänvisning till EU-rätten. Foto: GETTY IMAGES

Arbetskläder inget arbetsgivaransvar

Publicerad

Arbetsgivare är inte skyldiga att bekosta eller tvätta arbetskläderna för hemtjänstens personal. Det har Högsta förvaltningsdomstolen kommit fram till i en färsk dom, men facket ger sig inte, rapporterar tidningen Kommunalarbetaren.

– Det här handlar om en kostnad som ska bäras av arbetsgivaren utifrån arbetsmiljöansvaret, säger Ann Georgsson, ombudsman hos fackförbundet Kommunal, till tidningen.

– Jag menar att om man ska kunna uppfylla föreskrifterna så måste man tillhandahålla kläderna också, annars blir det orimligt, säger hon.

Facket ska nu undersöka möjligheterna att driva ärendet vidare med hänvisning till EU-rätten.

Sophie Thörne, arbetsrättschef på SKL, Sveriges Kommuner och Landsting, är nöjd med det nu finns en vägledande dom.

Finns ny föreskrift

– Högsta förvaltningsdomstolens dom stämmer överens med den bedömning kommunen och SKL gjorde. Det har funnits fog att få frågan prövad i högsta instans men det har tagit en tid, säger hon till Kommunalarbetaren.

Sedan årsskiftet gäller en ny föreskrift från Socialstyrelsen, som innebär att all personal i äldreomsorg och LSS ska bära arbetskläder på jobbet och att dessa ska tåla tvätt i 60 grader. Men vem som ska betala för kläderna och tvätta dem står varken i den nya föreskriften eller i arbetsmiljölagen och detta har Högsta förvaltningsdomstolen tagit fasta på. Ärendet hamnade där sedan Malmö kommun överklagat en tidigare dom i kammarrätten som gick i motsatt riktning.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen