Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Arbetsgivare i e-handeln brister i arbetsmiljön

När coronapandemin drabbade Sverige ökade E-handeln i landet. Nu inför Postnord extra resurser för att klara trycket.
Åtta av tio arbetsgivare inom e-handeln brister i arbetsmiljön.
Foto: Ica
E-handeln har ökat sedan pandemin.
Foto: MARCUS ERICSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

Åtta av tio arbetsgivare inom e-handeln brister i arbetsmiljön. 

Enligt Arbetsmiljöverkets inspektion riskerar de anställda att få belastningsskador av slitsamma lyft – och problemet blir bara värre med coronapandemin. 

– Vi ser att det finns många brister på det här området, säger Eric Storbjörk vid Arbetsmiljöverket, till SR Ekot.

Arbetsmiljöverket har varit på närmare 700 arbetsplatser i hela e-handelskedjan, runtom i Sverige. 

Enligt SR Ekot handlar det om postombud, transporter och lagerställen. 

Projektledaren Eric Storbjörk som lett Arbetsmiljöverkets inspektion berättar att det främst handlar om de upprepade lyft som de anställda gör med paketen – som leder till belastningsskador. 

– Det kanske inte bara handlar om vikt utan om arbetsställningar och hur ofta man flyttar paket till exempel. Vi ser att det finns många brister på det här området, säger han till Ekot. 

Pandemin ökar trycket 

Enligt Storbjörk behöver skadorna inte märkas direkt – utan de anställda kan få problem i nacke, rygg och händer efter flera år.

– Ska man hantera vikter över tio-femton kilo är det lämpligt att man har något slags hjälpmedel. Det finns vakuumlyftar till exempel, säger han till SR. 

Storbjörk poängterar också att den rådande coronapandemin ökar trycket för de anställda, när e-handeln ökar. 

– Volymerna, alltså mängden paket, bidrar ju till den här problematiken. Ju mer man ska hantera inom en snäv tidsram desto mer ökar risken för att det ska uppstå överbelastning för de som ska hantera paketen. 

Viveka Söderbäck, expert i konsumentbeteende på Klarna om e-handel och shoppingmarknaden