Branschföreningen anser att Svenska spel gör reklam för sina onlinespel, som är en del av den konkurrensutsatta marknaden, inom spel som ligger inom monopolmarknaden.
Nu har de lämnat in en klagomålsanmälan till Konkurrensverket, skriver SvD.
– Svenska Spel verkar inom den licensierade, konkurrensutsatta marknaden, men även i en marknad där man har fullt monopol. Sedan årsskiftet har man gjort reklam för den konkurrensutsatta verksamheten till monopolkunderna, vilket är ett missbruk av sin dominerande ställning, säger Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare vid Bos, till tidningen.
Svenska spel anmäls av Bos
Gustaf Hoffstedt anser att Svenska spel bryter mot reglerna när de gör reklam för konkurrensutsatta verksamheten Sport & Casino i och med att de använder sitt varumärke.
– Pågående, i detta nu, hänvisar Svenska Spels hemsida och app till konkurrensutsatta spel på Sport & Casino. Man skickar även ut mejl till sin kunddatabas för Turspel om information hur man kan registrera sig för att spela på den konkurrensutsatta marknaden, säger han.
Bos vill att bolaget stoppas från att göra reklam för Sport & Casino inom verksamheten Casino Cosmopol och avdelningen Turspel.
– Vi känner oss fortfarande trygga i den bedömning som vi gjort av de konkurrensrättsliga reglerna. Det som lyfts fram i anmälan är inte nytt för oss utan saker som vi beaktat, säger Svenska Spels chefsjurist Lena Lassenius.