Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ännu ett dråpslag för Nordea: kunderna ger nytt bottenbetyg

Nu har Nordeas vd och koncernchef Casper von Koskull fått ännu en orsak till huvudvärk: ett nytt bottenbetyg från kunderna. Foto: JONAS EKSTRÖMER/TT / TT NYHETSBYRÅN

Här är nästa smäll för Nordea:

Många av bankens pensionssparare är missnöjda.

Nordea Liv får sämst betyg i en ny försäkringsundersökning från Svenskt kvalitetsindex (SKI).

– Flytten har troligtvis en psykologisk inverkan, säger Johan Parmler, vd för SKI, till Svenska Dagbladet.

Generellt sett har försäkringsbranschen rätt nöjda kunder. Det visar en färsk undersökning från Svenskt kvalitetsindex (SKI).

Men när det kommer till privatkunder som pensionssparar hos någon av storbankerna ser det annorlunda ut – storbankerna får klart sämre betyg än övriga aktörer. Och mest missnöjda är kunderna med Nordea Liv.

Så nöjda är pensionskunderna – Nordea sämst

Det visar SKI:s senaste undersökning, där tusentals försäkringskunder har fått svara på hur nöjda de är med sina försäkringsbolag i kategorier som sakförsäkring, bilförsäkring och pensionsförsäkring.

 

Pensionssparande privatkunder (2016 inom parentes)

Folksam: 67,3 (65,8)

Handelsbanken Liv: 64,4 (60,3)

Länsförsäkringar: 67,2 (75,7)

Nordea Liv: 54,6 (57,1)

SEB Trygg Liv: 62,1 (59,3)

Skandia: 68,9 (67,0)

Swedbank: 61,5 (56,2)

Övriga: 73,6 (75,2)

Branschen totalt: 66,8 (66,2)

Källa: SKI

 

LÄS MER: Nordeas vd: ”Jag vill vara bäst i klassen”

 

Enligt Johan Parmler på SKI kan Nordeas kontroversiella flytt av huvudkontoret – från Stockholm till Helsingfors – vara en bidragande orsak till bottenbetyget.

– Jag tror att Nordea gör sig själv en otjänst om man tror att det bara handlar om image, flyttfrågor och uppmärksamhet i media. Det vore att måla in sig i ett hörn. Man måste fundera över klassisk kundvård, som någonstans är på väg att försvinna, säger Johan Parmler till Svenska Dagbladet.

Svårt få kontakt med Nordea

Nordea har även tidigare hamnat i bottenträsket. När SKI nyligen undersökte hur nöjda svenska kunder är med sina banker hamnade Nordea längst ner.

Något bankens vd och koncernchef Casper von Koskull vill ändra på.

– Jag vill vara bäst i klassen, sade han då.

 

LÄS MER: Nordea säger upp 6000 personer

 

Det är främst servicen kunder klagar på när de ger Nordea Liv sämst betyg. De tycker att det är för lite personlig kontakt.

– Jag är förvånad över hur ofta kunder fortfarande lyfter fram hur svårt det är att komma i kontakt med sin leverantör när de väl vill prata med någon. Det gäller många aktörer, men Nordea i synnerhet, säger Johan Parmler till Svenska Dagbladet.

När det kommer till pensionssparande får Skandia och Folksam bäst betyg. För sakförsäkring gillar kunderna främst Länsförsäkringar.

 

Betyg sakförsäkring privatkunder (2016 inom parentes)

Dina Försäkringar: 72,1 (69,6)

Folksam: 71,2 (69,3)

If: 68,1 (67,8)

Länsförsäkringar: 72,8 (77,4)

Moderna: 67,9 (-)

Trygghansa: 68,1 (68,8)

Övriga: 68,6 (69,1)

Branschen totalt: 70,2 (71,5)

Källa: SKI

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!