Nu har Nordeas vd och koncernchef Casper von Koskull fått ännu en orsak till huvudvärk: ett nytt bottenbetyg från kunderna. Foto: JONAS EKSTRÖMER/TT / TT NYHETSBYRÅN
Nu har Nordeas vd och koncernchef Casper von Koskull fått ännu en orsak till huvudvärk: ett nytt bottenbetyg från kunderna. Foto: JONAS EKSTRÖMER/TT / TT NYHETSBYRÅN

Ännu ett dråpslag för Nordea: kunderna ger nytt bottenbetyg

Publicerad

Här är nästa smäll för Nordea:

Många av bankens pensionssparare är missnöjda.

Nordea Liv får sämst betyg i en ny försäkringsundersökning från Svenskt kvalitetsindex (SKI).

– Flytten har troligtvis en psykologisk inverkan, säger Johan Parmler, vd för SKI, till Svenska Dagbladet.

Generellt sett har försäkringsbranschen rätt nöjda kunder. Det visar en färsk undersökning från Svenskt kvalitetsindex (SKI).

Men när det kommer till privatkunder som pensionssparar hos någon av storbankerna ser det annorlunda ut – storbankerna får klart sämre betyg än övriga aktörer. Och mest missnöjda är kunderna med Nordea Liv.

Så nöjda är pensionskunderna – Nordea sämst

Det visar SKI:s senaste undersökning, där tusentals försäkringskunder har fått svara på hur nöjda de är med sina försäkringsbolag i kategorier som sakförsäkring, bilförsäkring och pensionsförsäkring.

 

Pensionssparande privatkunder (2016 inom parentes)

Folksam: 67,3 (65,8)

Handelsbanken Liv: 64,4 (60,3)

Länsförsäkringar: 67,2 (75,7)

Nordea Liv: 54,6 (57,1)

SEB Trygg Liv: 62,1 (59,3)

Skandia: 68,9 (67,0)

Swedbank: 61,5 (56,2)

Övriga: 73,6 (75,2)

Branschen totalt: 66,8 (66,2)

Källa: SKI

 

LÄS MER: Nordeas vd: ”Jag vill vara bäst i klassen”

 

Enligt Johan Parmler på SKI kan Nordeas kontroversiella flytt av huvudkontoret – från Stockholm till Helsingfors – vara en bidragande orsak till bottenbetyget.

– Jag tror att Nordea gör sig själv en otjänst om man tror att det bara handlar om image, flyttfrågor och uppmärksamhet i media. Det vore att måla in sig i ett hörn. Man måste fundera över klassisk kundvård, som någonstans är på väg att försvinna, säger Johan Parmler till Svenska Dagbladet.

Svårt få kontakt med Nordea

Nordea har även tidigare hamnat i bottenträsket. När SKI nyligen undersökte hur nöjda svenska kunder är med sina banker hamnade Nordea längst ner.

Något bankens vd och koncernchef Casper von Koskull vill ändra på.

– Jag vill vara bäst i klassen, sade han då.

 

LÄS MER: Nordea säger upp 6000 personer

 

Det är främst servicen kunder klagar på när de ger Nordea Liv sämst betyg. De tycker att det är för lite personlig kontakt.

– Jag är förvånad över hur ofta kunder fortfarande lyfter fram hur svårt det är att komma i kontakt med sin leverantör när de väl vill prata med någon. Det gäller många aktörer, men Nordea i synnerhet, säger Johan Parmler till Svenska Dagbladet.

När det kommer till pensionssparande får Skandia och Folksam bäst betyg. För sakförsäkring gillar kunderna främst Länsförsäkringar.

 

Betyg sakförsäkring privatkunder (2016 inom parentes)

Dina Försäkringar: 72,1 (69,6)

Folksam: 71,2 (69,3)

If: 68,1 (67,8)

Länsförsäkringar: 72,8 (77,4)

Moderna: 67,9 (-)

Trygghansa: 68,1 (68,8)

Övriga: 68,6 (69,1)

Branschen totalt: 70,2 (71,5)

Källa: SKI

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen