Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Anklagelsen: ”Blondinbella” blåser upp bloggbesöken

Isabella "Blondinbella" Löwengrip, 27, har påstått sig ha ha större räckvidd än många mediehus i Sverige – enligt en granskning har hon blåst upp siffrorna med över en miljon besökare. Foto: /IBL / /IBL
Här är United Influencers profilkort på Isabella Löwengrips blogg, med statistik från erkända mätredskapet Google Analytics. Foto: Skärmdump från United Influencers / Camilla Gervide
Camilla Gervide, som driver sajten Bloggbevakning, har granskat Isabella Löwengrips besökssiffror. Foto: Bloggbevakning

Isabella "Blondinbella" Löwengrip, 27, har påstått sig ha en blogg som drar 1,5 miljoner unika besökare i veckan. 

Enligt sajten Bloggbevakning är den korrekta besökssiffran betydligt blygsammare. 

– Jag har inte nåtts av någon information som talar emot min granskning, säger Camilla Gervide, som granskat siffrorna.

Det var under en intervju med nyhetssajten Breakit, i april, som Isabella Löwengrip gjorde utspelet om besökssiffrorna. 

– Jag har en större räckvidd än många mediehus i Sverige med mina 1,5 miljoner unika följare i veckan på bloggen och 426.000 på Instagram. Jag har länge haft min blogg på andra plattformar, men jag har ju faktiskt mitt eget mediehus och det är dags att handla därefter, sa hon till Breakit

Camilla Gervide driver sajten Bloggbevakning. Foto: Bloggbevakning

Camilla Gervide, som driver sajten Bloggbevakning, har under en tid försökt få siffrorna bekräftade. 

– Hennes siffra med 1,5 miljoner besökare har ju fått egna ben. Googlar man på henne så är det de här siffrorna som man hela tiden möts av, säger Camilla Gervide. 

LÄS MER: Nya anmälningar mot omstridd preventiv-app

Skärmdumparna sägs visa "Blondinbellas" riktiga statistik 

Den 26 april fick hon tillgång till "Blondinbellas" officiella besöksstatistik och skrev ett inlägg med rubriken. 

"Här avslöjas Isabella "Blondinbella" Löwengrips lögn om sin bloggstatistik"

"Döm om min förvåning när jag slutligen fick tillgång till Isabella Löwengrips officiella statistik från United Influencers – den plattform hon nu avslutat samarbetet med men som varit de som förvaltat hennes kommersiella rättigheter sedan 2015. Isabella Löwengrip säger gång på gång att hennes blogg har 1.5 miljoner unika besökare per vecka. Den korrekta siffran? 260 000 unika besökare", skrev Camilla Gervide i inlägget och publicerade en skärmdump som tycks visa Isabella Löwengrips besöksstatistik från bloggen, med siffran 260 000 besökare i veckan. 

– Det är United Influencers profilkort som de presenterar för kunder, och informationen på dem kommer från Google Analytics och uppdateras minst en gång i kvartalet, säger Camilla Gervide. 

Här är United Influencers profilkort på Isabella Löwengrips blogg, med statistik från erkända mätredskapet Google Analytics. Foto: Skärmdump från United Influencers / Camilla Gervide

LÄS MER: Blondinbella dumpar H&M – här är nya favoritaktierna

Även Instagram-siffrorna sägs vara uppblåsta

Isabella Löwengrip har även berättat för Breakit att hon når 250 000 views per dygn på Instagram Story. 

"Den korrekta siffran? 100 000 views", skrev Camilla Gervide och publicerade ännu en skärmdump på ett profilkort som tycks bekräfta den lägre siffran. 

Här är United Influencers profilkort på Isabella Löwengrips Instagram Storys-konto, med statistik från Google Analytics.

– Fram till det här har hon kunnat nämna de här siffrorna oemotsagd. Det är som att om hon nämner de här siffrorna tillräckligt många gånger så blir det plötsligt sant och det är precis vad hon har gjort, säger Camilla Gervide, som varit i kontakt med flera advokater som menar att det kan röra sig om "avtalsbrott" och "bedrägeri" om det stämmer att besökssiffrorna blåsts upp för affärspartners. 

LÄS MER: De är näringslivets mäktigaste kvinnor

Isabella Löwengrip: "Allt beror på hur man mäter"

Isabella Löwengrip svarade på granskningen i ett eget blogginlägg, senare samma dag, och skrev bland annat: 

"När jag säljer kampanjer eller när vi kliver in i bolag för att ta minoritetsposter pratar vi att jag når ut till 1,5 miljon människor. Då har vi slagit ihop alla mina sociala medier. Bloggarna, Facebook, twitter, instagram, youtube och LinkedIn. Allt beror på hur man mäter och vilken tidpunkt man mäter". 

Hon har även uttalat sig för Aftonbladet och sagt: 

– Det här är en jätteviktig fråga för mig. Jag har drivit bloggen i 13 år, så att det skulle vara någon osanning gör mig jätteledsen. Jag ser det inte alls som att jag skulle ha ljugit om siffror. Det finns inget syfte med det. 

Isabella Löwengrip förnekar att hon blåst upp besökssiffrorna för sin blogg.Foto: FREDRIK SANDBERG/TT / TT NYHETSBYRÅN

LÄS MER: Blondinbellas sågning av H&M:s strategi

"Hon har inte lyckats bygga de här bolagen för att hon är puckad"

Camilla Gervide köper inte förklaringarna alls. 

– Hon har inte lyckats bygga de här bolagen för att hon är puckad. Så att hon skulle missförstå sina egna siffror är som att en OS-atlet skulle ställa in för att för att den glömmer skorna. Det är verkligen att förminska henne som affärskvinna att köpa att hon inte har koll på sina siffror.  

Granskningen av Isabella Löwengrips besöksstatistik har väckt stor uppmärksamhet i bloggvärlden och omskrivits av bland andra branschtidningen Dagens Media

Vad har du fått för reaktioner?

– Det har varit ganska delat, faktiskt. Jag är lite förvånad över att så många av Isabellas läsare är totalt immuna mot fakta. Jag tror att det handlar om att man inte orkar ta till sig av information och leta upp den själv, säger Camilla Gervide. 

Expressen har sökt Isabella Löwengrip genom hennes presskontakt, Simon Sjögren, som skriver: 

"Jag hänvisar dig till Isabellas blogg där hon har kommenterat detta.".

LÄS MER: Det här är nya dataskyddslagen – så påverkar den dig 

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!