Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Andreas säljer tavlor där köparen bestämmer priset

Andreas Häggkvist låter köparen välja.
Foto: Privat

Han har hjälpt organisationer som WWF och PETA med sitt konstnärsskap.

Nu har Andreas Häggqvist ett nytt projekt – med en annorlunda twist. 

Här får köparna nämligen själva bestämma vad de vill betala för tavlorna som säljs.

Andreas Häggqvist, 40, har skapat hemsidan ”Art for causes” för att samla in pengar till välgörenhet med hjälp av konst. Här kan köpare välja mellan limiterade utgåvor av konstverk från flera kända kreatörer, och varje verk är kopplat till ett specifikt välgörande ändamål.

Priset? Ja, det bestämmer du själv – och hälften av det du betalar stöttar sedan tavlans valda organisation.

Idén kom efter att konstnären jobbat med flera stora företag och organisationer.

– När priserna på mina tavlor rusade i väg resulterade det i att många av mina mest trogna fans började höra av sig och beklaga sig över att de inte längre kunde köpa min konst. Det var så tråkigt att se, de som verkligen varit med från början. Jag började fundera på ett sätt att fortsätta min karriär, men utan att utesluta någon köpvillig på grund av ekonomiska förutsättningar, förklarar Andreas Häggqvist.  

Flera av de tavlor som finns.
Foto: Privat

”Helt otrolig”

Andreas Häggqvist hörde av sig till flera kreatörer – och fick napp direkt. Alla ville vara med.

– Den första omgången tavlor, som innehöll verk från åtta olika artister, släpptes i upplagor av 50 exemplar per artist och det tog inte många timmar innan de första utsålt-skyltarna kom upp. Lanseringsdagen var helt otrolig. 

Nu har det blivit dags för att välja nya kreatörer som får vara med och bidra med sina verk.

– Satsningen blev superlyckad, folk tar sig tid att berätta hur mycket de älskar konceptet, samtidigt som artister både ringer och mejlar om att få vara med.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!