I USA får Oatly marknadsföra sin dryck som havremjölk, till skillnad från i Sverige där den får heta havredryck. Foto: OatlyI USA får Oatly marknadsföra sin dryck som havremjölk, till skillnad från i Sverige där den får heta havredryck. Foto: Oatly
I USA får Oatly marknadsföra sin dryck som havremjölk, till skillnad från i Sverige där den får heta havredryck.  Foto: Oatly
Havremjölken hyllas av baristor eftersom den lyfter fram javabönornas karaktär, rapporterar Bloomberg. Foto: RICHARD VOGEL / AP TT NYHETSBYRÅNHavremjölken hyllas av baristor eftersom den lyfter fram javabönornas karaktär, rapporterar Bloomberg. Foto: RICHARD VOGEL / AP TT NYHETSBYRÅN
Havremjölken hyllas av baristor eftersom den lyfter fram javabönornas karaktär, rapporterar Bloomberg.  Foto: RICHARD VOGEL / AP TT NYHETSBYRÅN

Amerikanerna älskar svenska havremjölken

Publicerad

Amerikanerna blir allt mer förtjusta i havremjölk – vilket är goda nyheter för den svenska tillverkaren Oatly som nu finns på runt 1000 olika kaféer i landet. 

Drycken är så populär att den på vissa kaféer varit slut i dagar och till och med veckor, rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg.   

Sedan havremjölk för några år sedan lanserades på den amerikanska marknaden så har befolkningen tagit den till sig, rapporterar Bloomberg. 

LÄS MER: Svensk mjölk vann mot Oatly

Därför hyllar baristorna havremjölken

Drycken har blivit så populär att tillgången inte kan motsvara efterfrågan. Och det är inte bara vanliga konsumenter som har blivit sålda på havremjölk, den hyllas även av baristor eftersom den lyfter fram javabönornas karaktär, rapporterar Bloomberg

– Det smakar bäst av alla mjölkalternativ och har en krämig textur som liknar riktiga mejeriprodukter och fungerar bra för att göra latte-konst, säger baristan Micah Lindsey, 22, till nyhetsbyrån.  

LÄS MER: Coca-Cola lanserar sin första alkoläsk någonsin

Svenska Oatly måste öka produktionen 

Efterfrågan på havremjölk gör att svenska tillverkaren Oatly nu snabbt kan expandera på andra sidan Atlanten. Bolaget lanserade havremjölk på den amerikanska marknaden i september 2016 på elva kaféer och i dag finns den på över 1000 kaféer i landet – och har även börjat dyka upp på butikshyllor. 

Nu har dock lagren börjat sina på grund av den stora efterfrågan och flera kaféer har fått vänta i dagar och veckor på att få tillbaka drycken. 

Oatly kommer därför att öka produktionen för att kunna öka mängden havremjölk på den amerikanska marknaden med 50 procent redan till sommaren. 

I USA får Oatly marknadsföra sin produkt som havremjölk, medan den i Europa får använda sig av beteckningen havredryck i stället. 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen